Vakantiebaan in horeca of retail meest populair bij jongeren

Meeliften op de nieuwe golf van referral recruitment? Raadpleeg de specialisten van Search & Co!
 
Acht op de tien jongeren vindt werkplezier het belangrijkste aspect van een vakantiebaan. Dat en meer blijkt uit onderzoek van Tempo-Team. Krapte op de arbeidsmarkt, je komt het overal tegen. Bovendien wacht werkgevers een extra uitdaging met de zomervakantie voor de deur. Hulp is onderweg, maar liefst de helft van de Nederlandse jongeren staat te popelen om een vakantiebaan te nemen. Horeca en winkels zijn bij hen het populairst. Vlak voor de zomer gaan duizenden jongeren (16 t/m 24 jaar) weer op zoek naar een vakantiebaan. Maar liefst driekwart van de jongeren heeft eerder wel eens een vakantiebaan gehad. Dit jaar zegt zeker de helft te willen gaan werken, een kwart twijfelt nog. De grote krapte op de arbeidsmarkt zorgt in ieder geval voor genoeg werkaanbod. Drie vragen over de trends van dit jaar. 1. Waarom een vakantiebaan? De top 5 belangrijkste redenen voor jongeren om een vakantiebaan te nemen: • Geld verdienen (87%) • Werkervaring opdoen (55%) • Nieuwe dingen leren (39%) • Nieuwe mensen leren kennen (37%) • Het op je CV kunnen zetten (35%) 2. Wat vinden jongeren het belangrijkste aspect van een vakantiebaan? Werkplezier is het belangrijkste onderdeel van een vakantiebaan. Dat geldt voor maar liefst acht op de tien jongeren. Gevolgd door werken in de buurt (62%), ‘het zelf kunnen bepalen van het aantal uren’(43%) en ‘met vrienden samenwerken’ (36%). Werkgevers, let op. Dit zijn de grootste afknappers voor jongeren: • een te laag salaris (met stip op één) • geen leuke collega’s • onbetaald moeten overwerken 3. Welke banen zijn het populairst? • In de horeca achter de bar/ in de bediening • In een winkel (medewerker, verkoper) • Oppas (dieren of kinderen) • Entertainment (zoals animatie op een camping) De bouw, productie en schoonmaak zijn het minst populair. Verder opmerkelijk Voor jongeren is 3 tot 4 weken de ideale termijn voor een vakantiebaan. Opvallend is dat jongeren voor een hoger salaris bereid zijn hun telefoon aan de kant te schuiven. Daarnaast maken jongeren liever vrienden tijdens hun vakantiebaan, dan dat ze er een nieuwe liefde vinden. Over het onderzoek Tempo-Team deed begin mei een online onderzoek onder 1.018 jongeren (16 t/m 24 jaar) zonder ‘echte baan’. In 23 vragen werd gekeken naar hun interesse, oordeel en beleving van vakantiebanen. Vakantiekrachtenboekje Tempo-Team heeft een vakantiekrachtenboekje ontwikkeld, vol tips en tricks over jongeren, advies over de werving van vakantiekrachten (wet- en regelgeving) en welke aspecten van werkplezier zij belangrijk vinden. Bron: Tempo-Team, persbericht 7 juni 2022 Lees ook Vakantiewerk – trends van 2021
flexnieuws
07-06-2022 13:25