SUPERFREELANCER, een boek vol praktische tips voor de freelancer met ambitie

Meeliften op de nieuwe golf van referral recruitment? Raadpleeg de specialisten van Search & Co!
 
Dit is een interview met Edwin Dijkstra. Vijftien jaar geleden startte Edwin als marketeer, waarvan de laatste tien jaar als freelancer. Zijn lessen deelt hij in zijn boek SUPERFREELANCER, een boek vol praktische tips voor de freelancer met ambitie.  Hoe en waarom ben je ondernemer geworden? Tien jaar geleden werkte ik parttime en runde ik mijn eigen webshop. Die webshop flopte en mijn baan stopte. Ik stond voor een tweesprong: of ik ga weer in dienst bij een bureau, waar ik weer voor klanten moet werken waar ik geen energie van krijg, met collega’s die mij afleiden en moet smeken om een paar weken op vakantie te gaan. Of ik kan gaan freelancen en mijn eigen werktijden bepalen, werken waar ik wil en voor wie ik wil. Omdat ik toch blut was, had ik ook niets te verliezen. Het ergste dat er kon gebeuren was dat ik weer moest zoeken naar een baan. Hoge upside, lage downside.  Tot dit punt was ik een algemene marketing consultant. Ik kwam zodanig in aanraking met Google Ads, het advertentieprogramma van Google. De vraag nam rap toe naar dit advertentieplatform, zo ook de beheerders van de campagnes. Dit terwijl er niemand werd opgeleid om dit werk te doen. Daar zag ik mijn kans. Ik wist dat als ik in deze markt zou springen, er de komende jaren werk zat zou zijn voor mij als freelancer.  Het was vooral de vrijheid en de uitdaging die mij lokten en afgelopen tien jaar enorm veel plezier gebracht hebben. Nu vind ik het ook mooi om andere mensen te laten zien hoe ze eenzelfde pad kunnen bewandelen. Wat doe je precies? En wat is je missie? Als freelancer beheer ik Google Ads campagnes voor kleinere bedrijven met hoge omzetten. Ik heb namelijk het liefst contact met de ondernemer zelf en houd niet van hiërarchische constructies of langzame beslisprocessen die bij grote bedrijven horen. Als auteur schrijf ik voor freelancers. Dat doe ik bijvoorbeeld op LinkedIn, daar post ik elke dag, maar dus ook in mijn boek. Eigenlijk schreef ik het boek dat ik tien jaar geleden zelf had willen lezen. Ik maakte namelijk veel fouten in het begin. Van het niet nee durven zeggen tegen klussen, tot mijzelf een burnout in werken tot mijn opgebouwde zakelijk vermogen niet slim investeren.  Mijn missie is om andere freelancers met eenzelfde mindset te helpen deze fouten te voorkomen. Dat geeft mij energie en een gevoel van voldoening. Wat wil je bij de zzp’ers bereiken met dit boek? Allereerst is het boek SUPERFREELANCER enorm praktisch geschreven. Elk kopje dat je leest is een actief geschreven actiepunt. De inhoudsopgave is dan ook een lijst met todo’s als het ware. Dat is bewust. Ik wil zzp’ers op een praktische manier helpen om hun business in te richten, zodat ze bereiken wat ze willen bereiken.  Meerdere malen heb ik in een boekenhandel gestaan op zoek naar een boek over freelancen. Allereerst mis ik altijd het vak ondernemen, en moet je op zoek naar het vak management. Daar mag je blij zijn dat een kwart van de boeken over ondernemen gaat en je mag een gat in de lucht springen als je een boek over freelancen vindt. Op een gegeven moment ging dit kriebelen en besloot ik dat ik ook mijn eigen itch kon krabben en die leegte in de boekenhandel ook zelf kon vullen. Door wie ben je geïnspireerd bij het schrijven van jouw boek? Ik lees altijd graag businessboeken. Meestal lees ik een combinatie van informatieve boeken en autobiografieën. Zo houd ik van de boeken van Tim Ferris, het boek Company Of One en het werk van Tony Robbins, maar ook krijg ik inspiratie van biografieën van bijvoorbeeld Warren Buffet, Steve Jobs en Elon Musk.  Tijdens het schrijven van mijn boek ontdekte ik Justin Welsh. Hij is iemand die na tien jaar voor startups werken zijn eigen ‘eenmansbedrijf’ is gaan opzetten. De manier waarop hij zijn kennis vermarkt heeft mij enorm geïnspireerd in het afschrijven van het boek, maar ook de manier waarop ik het boek vermarkt.  Wanneer is jouw boek succesvol? Vanaf het begin heb ik gezegd dat ik 10.000 boeken wil verkopen. Dit leek mij een mooi aantal mensen om te bereiken met mijn kennis. Ook zit er een business case aan vast, want ook financieel moest het verhaal voor mij kloppen. Mijn bierviltberekening was dat 10.000 boeken mij €250.000 aan opbrengst zou opleveren. Dit zou succes voor mij betekenen. Wil je lezen wat de echte cijfers zijn die ik tot nu toe heb bereikt, volg mij dan op Linkedin. Ik schreef vorige week een transparante post met mijn exacte kosten en baten zover, deze lees je hier. Wat is jouw favoriete (ondernemers)boek? En waarom? Poeh, die is lastig. Op dit moment Company Of One. Dat heeft ook te maken met de fase waarin ik zelf zit. Na tien jaar freelancen ben ik dus bezig met het maken en vermarkten van producten. Ik werk naast freelancewerk dus ook aan mijn eigen business. Ook heb samen met twee andere marketeers €100.000 geïnvesteerd in een contentsite over Tiny Houses. Het boek Company Of One geeft veel praktische tips en waardevolle inzichten over wanneer je een bedrijf in je eentje bestiert. Waardevol als je een transitie maakt van freelancen naar breder ondernemen. Tot slot… wat is jouw belangrijkste tip voor de zzp’er? Laat niks of niemand je tegenhouden je doelen te bereiken. We zitten in een maatschappij waarin je snel wordt teruggeroepen als je iets meer ambitie toont dan de rest doet. Onthoud: als je een gemiddeld leven wilt leiden, moet je vooral doen wat de gemiddelde Nederlander doet. Wil je je eigen pad bepalen? Zoek mensen om je heen die je motiveren en dragen en consumeer kennis die je helpt je doel te bereiken. Meer over Edwin? Kijk eens op Edwin.nl en als je het boek wilt aanschaffen, dat kan hier. Je kunt Edwin ook volgen via LinkedIn. 
zzp barometer
26-04-2022 14:59