CNV: estafettestakingen transportsector

Er is nog altijd geen cao voor 150.000 werknemers in het beroepsgoederenvervoer. Vrijdag starten in Nieuwegein en Geldermalsen estafettestakingen voor een betere cao. Eerder werd al een landelijke staking en een staking bij distributiecentra in Zaandam gehouden. CNV Vakmensen “Onbegrijpelijk dat er nog steeds geen cao is, voor al die werknemers in de transportsector. We roepen de werkgevers op om nu eindelijk eens echt over de brug te komen: een goede loonsverhoging, betere arbeidsomstandigheden en een regeling om eerder te kunnen stoppen met werken”, zegt onderhandelaar Tjitze van Rijssel van CNV Vakmensen. Vrijdag Nieuwegein en Geldermalsen De staking start bij de Laagravenseplas bij Nieuwegein. Vandaar gaat het in optocht naar de staakstraat bij distributiecentrum XPO Logistics in Nieuwegein, waar de stakers hun stakingsformulier ophalen. Via een lunch op de parkeerplaats bij de Laagravense Plas gaat het vervolgens ’s middags naar het distributiecentrum van Albert Heijn in Geldermalsen. Daar worden de stakingsformulieren ingeleverd en gaan de stakers thuis verder staken. Komende periode De gezamenlijke vakbonden (CNV Vakmensen en FNV) verwachten vrijdag ruim honderd stakers. “Komende tijd zullen we op meerdere plekken actie blijven voeren. Net zolang totdat er een nieuwe cao is”, zegt Van Rijssel. Crisis-cao De vorige cao liep eind 2019 af en werd vanwege de coronacrisis ongewijzigd verlengd tot 1 januari 2021. Nu is het hoog tijd voor een cao met echte verbeteringen, vindt Van Rijssel. “Vorig jaar hebben de werknemers er helemaal niks bij gekregen. Dan is een loonsverhoging van 3,5% dit jaar heel redelijk. Vooral omdat veel transportbedrijven uitstekend draaien, juist vanwege de coronacrisis.” Standairco en standkachel CNV Vakmensen pleit daarnaast al jaren voor afspraken over een standairco en standkachel in de cabine. Van Rijssel: “Voor een vrachtwagenchauffeur is de cabine z’n tweede huis. Een comfortabele temperatuur is belangrijk om je werk op een prettige en veilige manier te kunnen doen. Daar willen we concrete afspraken over in de cao. Te veel chauffeurs zitten ’s zomers in een snikhete vrachtwagen. Veel werkgevers weigeren nog steeds te investeren in betere voorzieningen. Een slechte zaak, dat willen we echt beter regelen.” Verder willen de vakbonden in de nieuwe cao een regeling die het mogelijk maakt om eerder te kunnen stoppen met werken. Bron: CNV Vakmensen, 13 mei 2021
flexnieuws
14-05-2021 12:31