Btw-aangifte: hoe, wat en wanneer?

De btw-aangifte, de meeste zzp’ers krijgen hiermee te maken. Het lijkt vaak ingewikkeld, maar gelukkig valt dit mee. Zelf je btw-aangifte doen is makkelijker dan je denkt! In dit artikel leggen we uit hoe en wanneer je btw-aangifte moet doen. Lees je mee? Wat is btw-aangifte? Als ondernemer moet je, via de btw, belasting betalen over je omzet. Daarom wordt btw ook wel omzetbelasting genoemd. Afhankelijk van welk product je verkoopt (of welke dienst je aanbiedt) moet je 21%, 9% of 0% btw betalen. Deze btw reken je door aan je klanten, en betaal je vervolgens aan de Belastingdienst. Andersom, als je producten of diensten inkoopt voor je bedrijf, kun je de btw aan de Belastingdienst terug vragen. Het betalen of terugkrijgen van btw doe je via de btw-aangifte. Je geeft dan aan de Belastingdienst aan wat je verkocht en ingekocht hebt voor je bedrijf. De btw die je hebt betaald krijg je dan terug en die je hebt gekregen moet je betalen aan de Belastingdienst. Let op: doe op tijd btw-aangifte, anders kun je een boete krijgen van de Belastingdienst. Rekenvoorbeeld 21% btw: Stel, je verkoopt een product aan een klant voor € 1.000,00 per stuk met 21% btw. Dan betaalt je klant€ 1.000,00 + 21% = € 1.210,00 inclusief btw. Heeft jouw klant een bedrijf, dan kan hij via de btw-aangifte die € 210,00 weer terugvragen via de btw-aangifte. Jij moet dit bedrag juist afdragen aan de Belastingdienst, via je aangifte.   Wanneer doe je btw-aangifte? De meeste ondernemers doen btw-aangifte per kwartaal. Dit zijn de datums waarop de aangifte én de betaling hiervan binnen moeten zijn bij de Belastingdienst: 1e kwartaal: 30 april 2e kwartaal: 31 juli 3e kwartaal: 31 oktober 4e kwartaal: 31 januari Sommige ondernemers moeten per jaar of per maand btw-aangifte doen. Dit moet je dan zelf regelen bij de Belastingdienst. Hoe doe je btw-aangifte? Maar hoe doe je dan btw-aangifte? Dit kan op deze twee manieren: Via inlog van de Belastingdienst Wanneer je inlogt via de Belastingdienst kun je je stapsgewijs je btw-aangifte invoeren, controleren en versturen. Dit ziet er zo uit: Zoals je ziet op deze afbeelding moet je best wel veel cijfers invullen. Daarom is het verstandig om je btw-aangifte te doen met een online boekhoudprogramma. Via een online boekhoudprogramma Om de btw-aangifte makkelijker te maken zijn er verschillende online pakketten waarmee je direct aangifte kunt doen. Wanneer je online je boekhouding bijhoudt, is het versturen van je btw-aangifte een fluitje van een cent. Het boekhoudprogramma stelt de btw-aangifte automatisch voor je op. Zo hoef jij het alleen nog maar te controleren en te versturen. Het bespaart erg veel tijd en zo je weet zeker dat de aangifte klopt. Handig toch?   Makkelijk btw-aangifte doen, met e-Boekhouden.nl Je hebt nu geleerd wat btw-aangifte is, wanneer je dit moet doen en hoe je dit kunt doen. Het kan lastig zijn, maar gelukkig is btw-aangifte doen een fluitje van een cent met het online boekhoudprogramma e-Boekhouden.nl. Zij hebben een directe koppeling met de Belastingdienst. Hierdoor stuur je met één druk op de knop je btw-aangifte direct vanuit je boekhouding naar de Belastingdienst. Vervolgens betaal je de btw-aangifte direct met iDeal. Heb jij al je bonnetjes, facturen en betalingen ingevoerd, dan is het zo gedaan en staat de btw-aangifte automatisch voor je klaar. Je hoeft deze alleen maar te checken en op te sturen, supermakkelijk dus! Dit bespaart je veel tijd en voorkomt fouten in je aangifte. Kom je er niet uit? Dan staat onze deskundige helpdesk altijd voor je klaar. Voor startende ondernemers is e-Boekhouden.nl zelfs de eerste 15 maanden helemaal gratis. Dus waar wacht je nog op? Probeer het vandaag nog uit.
zzp barometer
31-03-2021 10:35