‘Teamgevoel is bij ons museum belangrijker dan ooit’

Stedelijk Museum Schiedam boft dat het vorig jaar de Museumprijs won. Daardoor was het bezoekersaantal zo gegroeid dat er meer geld in de kas kwam. Dat kon het museum goed gebruiken toen het dicht moest vanwege de coronacrisis. Zakelijk leider Nicole Theeuwes vertelt hoe medewerkers toch actief blijven. ‘We zetten hun kwaliteiten anders in.’ Nicole Theeuwes Maar liefst 100 duizend euro won het Stedelijk Museum Schiedam in 2019. Als meest publieksvriendelijke museum van Nederland kreeg het de Museumprijs, een jaarlijks initiatief van het Prins Bernhard Cultuurfonds, de BankGiro Loterij en de Museumvereniging. Dankzij de publiciteit kwam er extra veel publiek. Zo bouwde het museum een buffer op voor de coronacrisis, vertelt zakelijk leider Nicole Theeuwes die ook gaat over het personeelsbeleid. Het museum heeft 22 medewerkers in dienst en een grote groep tijdelijke medewerkers en vrijwilligers. In de kranten staan berichten dat een kwart van de musea dreigt om te vallen. Hoe is het bij u? ‘Sinds we half maart dichtgingen, lopen we inkomsten mis van de entree, de museumwinkel en de horeca. Maar dankzij de basissubsidie van de gemeente en de extra publieksinkomsten van vorig jaar hoeven we geen beroep te doen op steunmaatregelen. We konden de collega’s die we inhuren voor rondleidingen, schoolgroepen en de opbouw van tentoonstellingen zelfs nog drie weken doorbetalen. Dat leverde fantastische reacties op. Mensen waren tot tranen toe ontroerd. ‘Na een financiële crisis van vijf jaar geleden zijn we extreem zuinig geweest. De medewerkers gingen bijna nooit over hun budgetten heen. Toen de maatregelen intraden, heb ik meteen gekeken waar we op konden bezuinigen. Schoonmaken leek me niet meer elke dag nodig in een dicht museum. Het schoonmaakbedrijf reageerde gelukkig coulant. We hebben een deal gesloten, zodat het personeel op een andere plek aan het werk kon. Verder besparen we op reiskosten en is een vacature intern ingevuld.’ Hadden de medewerkers nog wel iets te doen? ‘Alle leidinggevenden hebben hun teams gebeld met de vraag wat iedereen kon bijdragen. De frontoffice- en publieksmedewerkers hadden geen werk meer, maar we zijn gaan inventariseren wat hun kwaliteiten zijn. Onze activiteiten coördinator Jessie heeft zich bijvoorbeeld gestort op ons project ‘Troostkunst uit Schiedam’. Daarvoor hebben we vijftig lokale kunstenaars gevraagd een bemoedigend kunstwerk te maken. Hun posters kwamen overal in de stad te hangen en ze kregen er een vergoeding voor. ‘Het project werd een groot succes. De bestellingen voor de posters kwamen uit het hele land. We hebben er ook ansichtkaarten van laten maken en stellen de kunstwerken tentoon nu het museum weer open gaat. Jessie bloeide zo op dat we haar voor de vacature bij marketing hebben gevraagd. Ze is nu helemaal happy in haar tijdelijke nieuwe baan.’ ‘Zo hebben we voor een ander project een van de gastvrouwen die thuis zaten ingeschakeld. Zij interviewde Schiedammers in coronatijd die zijn geportretteerd door fotograaf Margi Geerlinks.’ Ook deze foto’s zijn te zien in het museum vanaf 1 juni.’ Hoe is het voor u om in zulke onzekere omstandigheden te werken? ‘Ik leef van datum naar datum. Van elke persconferentie hangt ons beleid af. Nu we op Tweede Pinksterdag weer publiek mogen ontvangen, denk ik de ene dag dat we worden overspoeld door publiek. De volgende dag ben ik bang dat bezoekers niet durven te komen. Onze doelgroep is wat ouder. Nog steeds wordt hun afgeraden te reizen.’ ‘De pijnlijkste beslissing moesten we nemen over een tentoonstelling waar kunstenaar Zoro Feigl ruim een jaar aan heeft gewerkt. Gaan we daar nu het publiek mee trekken dat hij verdient? We hebben de tentoonstelling uitgesteld tot na de renovatie. In het najaar gaan we daar een jaar voor dicht. Gelukkig is de kunstenaar het ermee eens.’ Hoe bereidt u zich voor op het ‘nieuwe werken’ ‘Volgens het protocol van de Museumvereniging blijft thuiswerken de norm, al gaan we weer open. Dat wordt ingewikkeld. We krijgen dus een groep collega’s die elke dag naar het museum gaat en een groep die thuiswerkt. Hoe houden we die groepen bij elkaar?’ ‘Bij ons rent het geld ook weg, maar niet zo hard als bij de grote musea’ Welke lessen trekt u uit de coronacrisis? ‘De zwaarste klappen zijn gevallen bij de musea die, aangespoord door de overheid, veel geld verdienen. Die hebben initiatieven genomen om meer publieksinkomsten te krijgen. Als ze daar 80 procent van hun begroting mee dekken, zijn die bedragen nu weggevallen. Dat is zuur, want ze bleken juist zo succesvol. Wij worden daar steeds beter in, maar waren nog niet zo ver. ‘Ons museum heeft het gered doordat het financieel gezond is en een klein, vast team heeft. Bij ons rent het geld ook weg, maar niet zo hard als bij de grote musea. We bleken wendbaar en hebben alle medewerkers, vrijwilligers en ZZP’ers goed met elkaar in contact gehouden door mails, virtuele koffie-uurtjes en kleine presentjes in de brievenbus. Het gaat om het teamgevoel, dat is belangrijker dan ooit.’ Ook lezen over HR in coronatijd: Meer open sollicitaties bij zorginstelling Philadelphia Nieuwe baan bij nationale bibliotheek: ‘Reistijd is prima te doen’ Het bericht ‘Teamgevoel is bij ons museum belangrijker dan ooit’ verscheen eerst op XpertHR.
xperthr
26-05-2020 12:08