Luba Uitzendbureau, dichtbij en digitaal aanwezig

Luba Uitzendbureau, dichtbij en digitaal aanwezig Interview met Johan Doornenbal, directeur van Luba Groep* Johan Doornenbal Luba richt zich op het midden- en kleinbedrijf en is als groep sterk vertegenwoordigd met personeelsbemiddeling in de foodsector, van voedselproductie tot en met retail. Dat is gunstig in deze coronaperiode. Fysiek aanwezig zijn, een must “Met onze klanten en flexwerkers onderhouden wij lokaal nauw contact. We horen het snel als er dingen misgaan of goed gaan en sturen bij. Dat wordt gewaardeerd. Fysiek aanwezig zijn is in onze bedrijfsvoering en voor onze klantenkring een must. Ons motto ‘Samen komen wij verder’ heeft in letterlijke zin daarom echt betekenis. De lokale samenwerking is ook zakelijk succesvol; het leidt tot groei. Dat heeft wel het nadeel dat wij niet van de NOW gebruik (kunnen) maken, zoals die nu is ingericht, omdat die uitgaat van omzetverlies jaar op jaar. Wij zijn een gezond bedrijf, al werden ook wij natuurlijk volledig overvallen door de lockdownmaatregelen.” Snel online bij lockdown “Wij zijn, meteen na de inwerkingtreding van de lockdown, in vier uur tijd overgestapt op online werken. Organisatiebreed zag ik dat het razendsnel werd geregeld met ieders inzet. Sindsdien hebben wij met een minimale bezetting onze vestigingen open gehouden terwijl de overgrote meerderheid van de medewerkers doorwerkte vanuit huis. Met behulp van alle beschikbare tools ging dat prima, en gaandeweg leerden wij er, waar nodig, van. In de eerste weken van de lockdown was het bij ons een gekkenhuis. Heel veel flexwerkers moesten worden herplaatst. Voor de meesten is dat gelukt, helaas niet voor iedereen.” Het nieuwe normaal “Gelukkig komt er nu weer een nieuwe periode. Per 2 juni openen wij weer onze vestigingen volgens ‘het nieuwe normaal’, de anderhalve meter samenleving. Zo zitten onze medewerkers op 1,5 meter van elkaar en spreken wij op die manier ook klanten en flexwerkers. Ik zie er naar uit, want ik mis mijn collega’s. Online calls doen wij via Zoom en Teams, het kan allemaal, het werkt, maar op termijn vind ik het persoonlijk wat geestdodend. Wat mij betreft wordt het tijd dat we elkaar weer gewoon kunnen zien en spreken. Dat brengt meer synergie en energie.” Geleerd van deze periode? “Natuurlijk! In de pre-coronatijd hielden we met regelmaat een MT-overleg op ons hoofdkantoor, waarvoor tien mensen in de file stonden, wat per persoon meer tijd vroeg dan de meeting zelf. Dat gaan wij niet meer op die manier doen, omwille van ieders kostbare tijd en het milieu. De nieuw opgedane digitale werkwijzen en vaardigheden en werkwijzen gaan we koesteren en benutten in onze organisatie. Toch blijft dichtbij zijn, elkaar kunnen zien en spreken, voor onze teams, klanten en flexwerkers essentieel. Onze uitzendteams zien wij liever gevestigd in de nabijheid van onze klanten, dan dat zij op afstand werken, via een hoofdkantoor. Het is belangrijk dat zij onderdeel worden van de betreffende lokale gemeenschap. Het maakt veel uit of je een vacature bespreekt op de werklocatie of via de telefoon en mail. Mee kunnen kijken op de werkplek naar de omstandigheden waarin iemand aan de slag moet, collega’s ter plekke zien en spreken, dat helpt bij het vinden van de juiste persoon voor de job. Het inlevingsvermogen en de begeleiding van flexkrachten wordt er ook positief door gevoed.” Dichtbij en digitaal “Daarom zullen wij in de toekomst ook dichtbij zijn waar het moet en de processen digitaal laten verlopen waar het kan. Deze periode benutten wij om het evenwicht tussen beide strategieën goed vorm te geven. De samenwerking van teams kun je moeilijk onderschatten. Wij meten permanent het werkgeluk van onze mensen. Wat we altijd terughoren, is dat de kameraadschap op de vestigingen het werk leuk maakt en houdt. Na de zomer gaan wij daarom weer door met het openen van vestigingen.” Recessie “Hoewel ik me natuurlijk goed realiseer dat wij met z’n allen in een recessie zitten. Hoe diep die is en wordt, dat weten we nog niet, maar ik verwacht rond de zomer een faillissement- en ontslaggolf. De crisis en de lockdown gaan gevolgen hebben. Steunmaatregelen van de overheid dempen nu nog het effect, maar dat er, naast ondernemers in de evenementen en horeca-sector, ook andere bedrijven zullen omvallen, die in normale omstandigheden goed functioneren, lijkt me evident. Dat is heel kwalijk.” Meer dynamiek in de markt “We zien intussen weer een langzame toename van werk en vacatures. De extreme krapte neemt af. Sinds april ervaren wij een redelijk stabiele situatie. We zien meer sollicitanten. Daar zijn mensen bij met prima cv’s die hun werk zijn kwijtgeraakt en nu een andere vaste baan of tijdelijk werk zoeken. In de afgelopen jaren waren zulke werkzoekenden schaars. Dat er weer iets meer dynamiek ontstaat op de arbeidsmarkt merken wij onmiddellijk. Ik ben blij dat wij hen nieuwe kansen kunnen bieden bij onze klanten.” Van waarde “Deze crisis werpt een nieuw licht op de Wet arbeidsmarkt in balans (die vast werk stimuleert en flexibel werk afremt). De flexbranche verdient in mijn ogen waardering. De uitzendsector is en blijft toch ‘het oliemannetje’ van de arbeidsmarkt.” Interview: Hinke Wever * Luba Groep is onderdeel van Agilitas Group, dat sinds december vorig jaar onder de Franse HR groep Proman valt, lees meer
flexnieuws
13-05-2020 22:38