4x vraag & antwoord over HR-innovatie: ‘weg met clean desk policy’

‘HR heeft invloed op het onderling delen van ideeën of informatie in de organisatie.’ Volgens socioloog Koster is dit een must voor een goed innovatief personeelsbeleid. Hierbij 4 vragen én antwoorden over HR-innovatie. 1. Heeft HR invloed op het uitwisselen van ideeën of informatie? ‘HR kan zeker stimuleren dat er informatie wordt gedeeld. Bijvoorbeeld door geen clean desk policy te gebruiken, maar door iedereen het werk waar ze mee bezig zijn open te laten liggen. Dus als je iets hebt getekend, opgeschreven of met een analyse bezig bent, sluit je dit niet op het moment dat jij niet op je plek zit. Hiermee geef je anderen ook een kijkje in wat je doet. Daar heb je natuurlijk wel een veilige bedrijfscultuur voor nodig, waarin het normaal is dat mensen openheid geven over waar ze mee bezig zijn. Als mensen dit niet doen en angstig zijn om openheid te tonen, dan kan het dat kennis niet gedeeld wordt en informatie afgesloten blijft. Het gevolg hiervan is dat innovaties en vernieuwingen niet tot stand komen.’ 2. Moet HR stimuleren dat medewerkers een training krijgen in samenwerking? “Ik raad HR aan om zulke trainingen aan te bieden. Als mensen meer leren over hoe samenwerking in elkaar zit, wat de valkuilen zijn en hoe je rekening houdt met de gevoeligheden van een andere partij, dan zien we dat dat gaat bijdragen. Dat kan een formele training zijn, maar ook een informele training of rollenspellen en simulaties. Door te oefenen ervaren medewerkers hoe er op hen gereageerd wordt als zij op een bepaalde manier in een samenwerking staan. Ze leren wat er gebeurt als zij: geen openheid geven over hetgeen waar zij mee bezig zijn terughoudend zijn boos worden als een partij niet levert wat van hen wordt verwacht Leidt dit tot positieve of negatieve uitkomsten? Dit soort games bieden voordelen waardoor mensen echt kunnen leren om te gaan samenwerken.’ Innovatief personeelsbeleidWaarom doet HR-innovatie ertoe? En hoe kun je personeelsbeleid het best innoveren? Socioloog Ferry Koster geeft uitgebreid antwoord in deze whitepaper!   Download de whitepaper 3. 70% van samenwerkingsverbanden faalt. Moeten we dan wel samenwerken? ‘Dit laat vooral zien dat samenwerking niet automatisch tot stand komt. Ook al wordt er met de beste bedoelingen gestart, brengt het niet altijd op wat mensen hadden verwacht. De vraag is of je de luxe kunt hebben om er niet aan te beginnen. We zien dat organisatiegrenzen gaande weg verschuiven en dat steeds meer partijen betrokken raken bij organisaties. Samenwerken is in veel gevallen eerder een must in plaats van dat we het kunnen ontwijken. Daarom zou ik vooral adviseren dat als het voor je organisatie nodig is om te gaan samenwerken denk dan aan alle adviezen die ik in mijn webinar heb gegeven. Dus probeer ervoor te zorgen dat je dingen formeel regelt én aandacht hebt voor de partijen waar je mee samenwerkt. Zorg er daarnaast voor dat er voldoende tijd en ruimte is om productieve relaties te ontwikkelen met die organisaties. Het vereist inspanning. Werkt een samenwerking echt niet? Zorg dan dat je exit-strategie op orde is.’ 4. Hoe blijft interne samenwerking sterk – zonder externen? ‘Het managen van het verleden en de toekomst van een team vereist dat er een tijdsperspectief is. Dat betekent ook dat er een mogelijkheid is om van elkaar en over elkaar te leren. Dit betekent ook dat het mogelijk moet zijn om bij te sturen op het moment dat iemand de neiging heeft om niet bij te dragen aan een team. Er moet dus een beleid zijn dat iemand stimuleert om wel mee te doen. Of dat die organisatie een cultuur weet te ontwikkelen waardoor mensen gaan bijdragen aan de collectieve uitkomst. De organisatie kan een rol spelen door een beoordelings-/beloningsbeleid te ontwikkelen dat zich richt op de gezamenlijke uitkomst van zo’n team. Het is ook belangrijk om te onderzoeken of de mensen die met elkaar samenwerken wel geschikt zijn om met elkaar samen te werken. Oftewel: ga na of de organisatie naast het menselijk kapitaal ook voldoende sociaal kapitaal heeft.’   Het bericht 4x vraag & antwoord over HR-innovatie: ‘weg met clean desk policy’ verscheen eerst op XpertHR Actueel.
xperthr
16-01-2020 12:01