Zo maakt Albert Heijn het gezellig voor vakkenvullers

Heeft een jonge vakkenvuller moeite met wiskunde op school? Dan kan hij bij supermarkt Albert Heijn gratis eindexamentraining doen. De online-hulp is een van de initiatieven om de betrokkenheid van jongeren met een bijbaan te vergroten. René Herremans, directeur Employer Branding en Employee Engagement: ‘We investeren in de vier g’s: geld, gezellig, gemak en groei.’ Albert Heijn valt op met acties om jongeren te werven en aan zich te binden. In mei 2019 werd de supermarkt voor de tweede keer uitverkozen tot meest favoriete bijbaan-werkgever in Nederland bij arbeidsmarktspecialist Intelligence Groep. De vernieuwde sollicitatieprocedure is dit jaar twee keer genomineerd voor een prijs bij de platformen Digitaal Werven en Recruitment Tech. René Herremans René Herremans is directeur Employer Branding en Employee Engagement bij Albert Heijn Operating Unit. De ketens Etos en Gall & Gall vallen daar ook onder. De supermarkt telt 950 winkels en 110 duizend medewerkers. Van die groep hebben er 70 duizend een bijbaan. Herremans: ’Met Employee Engagement’ bedoelen we dat we investeren in een prettige werkomgeving en ruimte voor persoonlijke ontwikkeling, zodat medewerkers zich betrokken voelen bij hun werk en optimaal tot hun recht komen. Dit geldt ook voor onze bijbaners.’ Hoe komt het dat Albert Heijn favoriet is bij jongeren? ‘We hebben er de laatste jaren flink aan gewerkt om een aantrekkelijke werkgever te zijn voor deze groep. Jongeren hebben een groot lokaal netwerk – op het schoolplein en via de sociale media vertellen ze elkaar hoe ze het vinden om bij ons achter de kassa te zitten of bij de vleeswaren te werken. Met resultaat, op dit moment overweegt 80 procent van de jonge doelgroep (misschien) bij Albert Heijn te werken.’ Hoe stimuleert u jongeren bij u te komen werken? ‘We investeren in de vier g’s voor onze bijbaners: geld, gezelligheid, gemak en groei. Met geld hebben we tien jaar geleden de eerste klap gemaakt. Voor die tijd kregen bijbaners alle extraatjes, zoals de winstuitkering, één keer per jaar uitgekeerd. We hebben die bedragen teruggerekend naar het uurloon, zodat de jongeren direct meer overhouden. Op de website kunnen ze op de Salariscalculator zien wat ze per functie in hun leeftijdsgroep maandelijks verdienen. Zo hebben we hun verdiensten op een gemakkelijke manier inzichtelijk gemaakt.’ De tweede g staat ook op de website: ‘Werken bij Albert Heijn is gezellig.’ ‘We stimuleren winkelmanagers om de bijbaners aandacht en waardering te geven. Dat is niet altijd makkelijk als de winkel vol klanten staat en een vrachtwagen buiten snel moet worden uitgeladen. Maar een goede werksfeer ontstaat al door kleine acties Het is belangrijk dat leidinggevenden alle namen kennen en af en toe een compliment geven. ‘Bij onze winkels in Zeeland experimenteren we momenteel met buttons om de waardering te laten blijken. Daar staan teksten op zoals ‘Klantheld’ en ‘Vakking goed’. We hoorden dat een medewerker tranen in de ogen kreeg toen de winkelmanager zo’n button op spelde.’ Wat doet Albert Heijn op het gebied van gemak en groei? ‘Met onze wervingsprocedure maken we het jongeren makkelijker. Met het recruitment softwarebedrijf Harver hebben we het proces tot het sollicitatiegesprek volledig gedigitaliseerd en afgestemd op de behoeften van de kandidaat en de winkel. Kandidaten kunnen op hun mobiel in tien minuten filmpjes bekijken en vragen beantwoorden. Hierdoor nemen we 10 procent meer mensen via deze procedure aan. ‘De g van groei hebben we deze zomer verder vormgegeven met ons ‘groeiplatform’ verder.ah.nl. Op de site zie je interviews met medewerkers die zijn doorgegroeid. Een pilote vertelt bijvoorbeeld wat ze in haar eerste baan bij ons heeft geleerd. Verder bieden we al drie jaar gratis een online eindexamentraining aan. Zesduizend jonge medewerkers hebben er dit jaar gebruik van gemaakt. We willen de training uitbreiden met een chat-functie, zodat ze elkaar kunnen helpen. Ook hun ouders waarderen deze service.’ Consultant Heleen Mes raadt in haar XpertHR College aan de ervaringen van medewerkers te meten. Doet Albert Heijn dat? ‘We sturen bijbaners regelmatig korte enquêtes met maximaal vijf vragen. Die kunnen ze met duimpjes en likes beantwoorden, maar er zitten ook open vragen bij. Uit een van de enquêtes met kassamedewerkers bleek bijvoorbeeld dat ze zich de eerste werkdag heel welkom voelden. Maar de tweede dag was juist heel zwaar. We hebben onze winkelmanagers gevraagd ervoor te zorgen dat er ook dan nog hulp in de buurt is.’ Wat zijn de valkuilen als het gaat om deze doelgroep? ‘Als je één jongere hebt gesproken, denk je gauw te weten hoe het zit. Zo zullen ze allemaal dan wel denken. Hun instelling is juist vaak: ‘Ik ben ik en ik denk anders.’ Daarom is continu toetsen zo belangrijk. Als je voor hen gaat denken, sla je snel de plank mis.’ Ook lezen: Employee Experience: tips voor een wow-ervaring Het bericht Zo maakt Albert Heijn het gezellig voor vakkenvullers verscheen eerst op XpertHR Actueel.
xperthr
11-10-2019 14:29