Hoe bereikt u de top van uw vakgebied?

Wist u dat een arts met 6 jaar ervaring vaak iets beter presteert dan een arts met 20 jaar ervaring? We ontwikkelen ons vaak tot we goed genoeg zijn in ons werk. Dan bereiken we een plateau en houdt de professionele ontwikkeling in veel beroepen wel een beetje op. Maar hoe blijft u leren? Hoe anders is dat bij schaakgrootmeesters, toptennissers en professionele violisten? Het is ondenkbaar dat zij aan het begin van hun carrière stoppen met leren en ontwikkelen. Roger Federer zit in de laatste periode van zijn carrière als tennisser en werkt elke dag met een trainer en coach aan zijn ontwikkeling. Dat we ons na zes jaar beroepsuitoefening nauwelijks meer ontwikkelen is verkwisting van menselijk kapitaal. Volgens Forbes verlaten met name millennials organisaties om nieuwe vaardigheden te kunnen leren. In deze krappe arbeidsmarkt verlies je als werkgever dubbel. Eerst omdat je medewerkers zich nauwelijks meer ontwikkelen. En daarna omdat ze weggaan. Tienduizend uur, twintigduizend uur Malcolm Gladwell muntte de tienduizend uren regel. Je moet tienduizend uur oefenen om expert te worden in wat dan ook. Het is een mooi rond getal, gemakkelijk te onthouden, en het klopt niet. Malcolm Gladwell baseerde zijn uitspraak op onderzoek van Anders Ericsson naar de beste violisten. Hij vroeg de docenten van de Universität der Künste Berlin om onderscheid te maken tussen de allerbeste studenten, hele goede studenten en de ‘toekomstige muziekdocenten’ – zij waren nog steeds heel goed, maar niet goed genoeg om als solist hun brood te gaan verdienen. Hij had een groep gevonden om het verschil tussen goed, beter en best te onderzoeken. Het grootste verschil tussen de drie groepen was het aantal uren dat zij individueel geoefend hadden. De beste studenten hadden gemiddeld 7410 uur geoefend tegen de tijd dat zij 18 waren. De betere studenten gemiddeld 5301 uur en de toekomstige muziekdocenten hadden 3420 individuele oefenuren geïnvesteerd. Tegen de tijd dat de toekomstige supersterren 20 waren, hadden zij gemiddeld 10.000 uur geoefend. Dat vond Gladwell een mooi getal en voilà – de expertise-regel was geboren. Voor de meeste violisten duurde het echter nog 10 jaar en ongeveer 15000 uur oefening voordat zij hun top bereikten. Slimmer leren Gelukkig hoeven de meesten van ons niet te oefenen als schaakgrootmeester, toptennisser of violist om ons werk goed te kunnen doen. Als onze artsen elke dag uren aan het oefenen zouden zijn, dan zou de zorg echt onbetaalbaar zijn. Om bij de wereldtop te horen in het vioolspelen heb je jarenlange, dagelijkse oefening nodig. Daar geldt: als je niet bij de wereldtop hoort, dan heb je geen werk. Voor de meeste beroepen geldt dat echter niet. Toch kunnen we veel leren van de manier waarop violisten en tennissers oefenen. Een bijkomend voordeel is dat het voor ons mogelijk is om enorm veel beter te worden in aspecten van ons werk met een veel kleinere tijdsinvestering. Zeker als we de omgeving zo inrichten dat we slimmer leren. Dagelijkse oefensituaties Een tennisser traint op de tennisbaan, een violist met een viool in de hand. Maar een manager volgt trainingen zonder team en de basisschooldocent zonder leerlingen. En als de training al aansluit op het werk, dan wordt de transfer naar de werksituatie vaak niet gemaakt. Ik vind het de mooiste, fascinerendste en meest uitdagende vragen: ‘hoe blijf je leren als je ‘goed genoeg’ presteert?’ ‘Hoe krijg je die professional in beweging om de grenzen van zijn of haar kunnen op te zoeken?’ ‘En hoe zet je die bereidheid om in leerprocessen die echt werken?’ Een krachtige leeromgeving bestaat uit heel wat facetten waar je in mijn volgende blog kennis mee zal maken. Maar als lezer van dit stuk kan je wel alvast beginnen. Kijk eens naar deze optimistische TED Talk, Google op ‘deliberate practice’ en maak van je dagelijkse werk wat vaker een oefensituatie! Het bericht Hoe bereikt u de top van uw vakgebied? verscheen eerst op XpertHR Actueel.
xperthr
28-05-2019 14:16