IG: focus zorgt voor succesvolle werving

Succesvolle recruitmentafdelingen van corporate bedrijven hebben een hogere fulfillmentratio, een kortere doorlooptijd en minder vacatures in portefeuille. Dit blijkt uit het Recruitment Kengetallen Onderzoek 2019 van Intelligence Group, in samenwerking met Compagnon, Werf& en de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, onder 109 grote bedrijven. Volgens dit onderzoek hebben succesvolle werkgevers drie gemeenschappelijke kenmerken: gemiddeld 7 in plaats van 13 vacatures in portefeuille in kortere tijd meer gesprekken met kandidaten wervingsproces maakt intensief gebruik van arbeidsmarktdata Focus Er is een positieve relatie tussen de fulfillmentratio, de doorlooptijd en het aantal vacatures in portefeuille. Minder vacatures in portefeuille zorgt voor meer focus op de werving van de juiste kandidaat, een korter en persoonlijker sollicitatieproces, en voor de invulling van meer vacatures. Opvallend is dat succesvolle recruiters in kortere tijd meer gesprekken voeren dan gemiddeld. Hieruit blijkt dat focus belangrijk is voor succesvolle werving in een kandidatenmarkt. Arbeidsmarktdata Daarnaast is arbeidsmarktdata belangrijk. Tweederde van de succesvolle recruiters gebruikt arbeidsmarktdata, tegen gemiddeld tweevijfde. Bij gebruik van arbeidsmarktdata is het recruitmentproces vijf dagen korter. Belangrijk is dat er wordt gekozen voor de juiste databronnen. Data van Google (67%) wordt het meest gebruikt, gevolgd door het DoelgroepenDashboard (54%) en LinkedIn Talent Insights (42%). Arbeidsmarktdata helpen om de doelgroep te vinden, de plaats om te werven, en om de wervingshaalbaarheid te bepalen. Kengetallen 13 vacatures in portefeuille op een willekeurig moment Fulfillmentratio (het aandeel vervulde vacatures) 82% Wervingskosten €4500, inclusief personeelskosten Doorlooptijd 62 kalenderdagen Bron: Intelligence Group, 2 mei 2019
flexnieuws
02-05-2019 13:15