5 veel gemaakte fouten bij het kiezen van een nieuwe arbodienst

Ben je je aan het oriënteren op een nieuwe arbodienst? Dit is best lastig. Want waar let je op? En hoe weet je zeker dat je de juiste arbodienst voor jouw organisatie kiest? Behalve dat het samenwerken met een arbodienst verplicht is, kan deze samenwerking je vooral veel opleveren. Maar dan moet je natuurlijk wel de juiste arbodienst kiezen. Leer daarom van de vijf meest gemaakte fouten kennen bij het kiezen van een arbodienst. Fout 1: Te snel een keuze maken Je hoopt en gaat er vanuit dat je niet veel met je arbodienst te maken krijgt. Maakt het daarom uit met welke arbodienst je werkt? Je kiest er gewoon eentje, want zo kom je de wettelijke verplichtingen na en klaar is Kees, toch? Doe dit vooral niet. Ondanks dat je hoopt niet teveel met je arbodienst te maken te krijgen, kunnen ze wel veel voor je betekenen in advies over preventie, duurzame inzetbaarheid en het terugdringen van je verzuimpercentage. Denk daarom van te voren goed na over wat je wilt dat deze samenwerking oplevert. Wil je hen alleen zien en horen bij actieve gevallen van verzuim? Of wil je ook gebruik maken van hun preventieve kennis? Door hier goed over na te denken wordt je keuze ineens veel bewuster. Want uiteindelijk krijg je echt met hen te maken, zorg daarom van tevoren dat je genoeg vooronderzoek hebt gedaan om een waardevolle samenwerking te creëren. Fout 2: De goedkoopste arbodienst kiezen Elke werkgever hoopt dat hun medewerkers nooit langdurig ziek zijn. Toch blijkt uit de statistieken dat elke MKB’er er vroeg of laat mee te maken krijgt. Omdat verzuim duur is, dit geldt trouwens voor zowel lang- als kort verzuim, wil je hier goed in geadviseerd en begeleid worden. Kies daarom nooit een arbodienst puur op basis van de laagste kosten. Want áls je een keer te maken krijgt met langdurig verzuim, dan lopen de kosten onmiddellijk enorm op. Naast maar liefst twee jaar loondoorbetaling draag je als werkgever ook de kosten voor verzuimbegeleiding, re-integratie en interventies. Wellicht een net zo grote kostenpost is het productieverlies of de vervangingskosten. Kies een arbodienst op basis van hun verzuimaanpak, hun ervaring in jouw branche, hun aanwezigheid in jouw regio of hun ervaring met de uitdagingen waar jij nu voor staat. Bespaar daarom niet op de arbokosten, want dit is slechts een fractie van de kosten van verzuim, arbeidsongeschiktheid en productieverlies. Fout 3: Kiezen voor een arbodienst zonder ervaring in jouw branche Vanuit een goede samenwerking met je arbodienst krijg je advies over verschillende onderwerpen, zoals preventie, verzuim en duurzame inzetbaarheid. Daarom is het fijn wanneer ze ervaring hebben in jouw branche, met jouw organisatiecultuur en met de verzuimoorzaken waar je mee te maken hebt. Kies je voor een arbodienst die deze ervaring niet heeft, dan loop je veel kennis en inzichten mis en dat is zonde. Ook ervaring in jouw regio, met organisaties die net zo groot zijn als jij of met een vergelijkbare organisatiecultuur kan doorslaggevend zijn voor een goede match tussen jou en je arbodienst. Fout 4: Niet weten wat belangrijk is binnen de samenwerking Als het goed is gaat je samenwerking met de arbodienst niet alleen om de wettelijke verplichtingen, maar om het bredere plaatje: preventie, verzuimbegeleiding en duurzame inzetbaarheid. Actief meedenken over de wensen, onderbouwde analyses van verzuimdata en het delen van best practices. Als jij zelf van te voren niet weet wat je belangrijk vindt in een samenwerking, dan kan het zomaar voorkomen dat je er gedurende de samenwerking achterkomt dat jullie hele andere verwachtingen hebben. Denk bijvoorbeeld aan: Wil je ontzorgd worden of veel zelf doen? Kies je alleen voor verzuimbegeleiding of voor full-service bedrijfsgezondheidszorg? Wil je dat ze proactief meedenken en adviseren? Wil je de gesprekken met de arbodienst bij jou op locatie of juist niet? Welke kennis heeft de arbodienst nodig om jouw organisatie goed te begrijpen? Fout 5: De samenwerking aangaan zonder kennismaking Wat offertes opvragen, prijzen vergelijken, een paar mailtjes en telefoontjes over en weer en de keuze wordt gemaakt. We zien dit dagelijks gebeuren, maar het is geen slimme aanpak. Je weet niet met wie je zaken gaat doen en hoe je gaat samenwerken. De arbodienst kan je pas echt helpen wanneer ze jouw organisatie goed kennen. Je mag van hen verwachten dat ze hier tijd en energie insteken. Maken ze geen ruimte om kennis te maken? Dan is het de vraag of ze ook echt jouw samenwerkingspartner willen zijn. Maak altijd persoonlijk kennis met je arbodienst, zodat je weet met wie je zaken doet en weet of er een klik is. Ga voor een samenwerking die goed bij jouw organisatie past Vermijd deze fouten bij het kiezen van een nieuwe arbodienst. Want wil je een goed gezondheidsbeleid voeren en je verzuim terugdringen, dan is het belangrijk om een duurzame en fijne samenwerking met je arbodienst te hebben. Het bericht 5 veel gemaakte fouten bij het kiezen van een nieuwe arbodienst verscheen eerst op XpertHR Actueel.
xperthr
18-02-2019 16:34