Bewaak je ondernemersgeluk

Koppel je jaarplan aan voorwaarden voor plezier Het nieuwe jaar is begonnen. Heb jij al helemaal je tanden gezet in een nieuw jaarplan of heb je nog maar net die laatste (glutenvrije) oliebol achter de kiezen? Hoe dan ook, het is altijd goed om na te denken over wat óók van belang is als je weer eens je kilometerslange to-do-listjes maakt voor 2019. En dat is het bewaken van je ondernemersgeluk. Koppel daarom je jaardoelen aan drie voorwaarden die garant staan voor motivatie en plezier. Dan heb je namelijk veel meer energie om daadwerkelijk je doelen te halen. 3 voorwaarden die garant staan voor motivatie en plezier 1. Beschouw doen wat je leuk vindt als een voorwaarde en niet als doel op zich. De neiging is om werk te kiezen dat je leuk vindt en daarna maar met de flow mee te gaan. Resultaat: je start een bedrijf en reageert daarna vooral op de opdrachten die op je afkomen. En dat zijn ook dingen die vooral leuk voor een ander zijn (en niet per se voor jou). Laat dus doen wat je leuk vindt je drijfveer zijn, maar koppel er vervolgens je eigen doelen en to-do’s aan. Zo blijft je ondernemerschap voor jezelf leuk: je kunt dan to-do’s afstrepen en je eigen behaalde doelen vieren terwijl je ook beter nee kunt zeggen tegen dat wat niet bij je eigen doelen past. 2. Laat je werk samenvallen met zo veel mogelijk van je persoonlijke waarden. Laat de dingen die jij belangrijk vindt en waarop jij je keuzes en gedrag baseert een leidraad zijn voor het werk dat je doet. Hoe meer je werk, je opdrachtgever of je werkgever niet overeenkomen met je persoonlijke waarden, hoe minder jij je thuis voelt bij dat werk of zelfs aversie ertegen voelt. Resultaat: je hebt minder plezier of bent zelfs ronduit ongelukkig. Daar krijg je gegarandeerd geen extra energie van om je to-do’s te halen. 3. Wees overal je authentieke zelf. De neiging is om je aan te passen aan wat je omgeving van je verwacht. De kunst is om hierbinnen zo veel mogelijk trouw te blijven aan wie je bent. Het resultaat mag er zijn: dat wat niet bij je past valt vanzelf af (winst!) en dat wat wel bij je past geeft je energie (nog meer winst). Daarbovenop weet iedereen waar je voor staat en wie je echt bent, waardoor je geen rol hoeft te spelen. Klanten voelen zich eerder bij je thuis en ook omgekeerd. Hang deze drie voorwaarden boven je bureau en bedank me maar aan het einde van dit jaar wanneer je knallend van vreugde die champagne ontkurkt (ik drink graag een glaasje met je mee). Ik wens je veel ondernemersgeluk en… go get them tiger!
zzp barometer
16-01-2019 07:00