Verbeter in 4 stappen jouw resultaten met een goede administratie

Veel tijd besparen met jouw boekhoudprogramma De succesvolle zzp’er is een groeiende soort. De economie trekt aan en steeds meer zelfstandigen raken bedreven in het ondernemen. Daaraan zijn verschillende factoren debet, waaronder het voeren van een goede administratie. Die goede administratie helpt je in 4 stappen betere resultaten te bereiken als zzp’er. Wij zetten ze voor je op een rij: Eenvoudig tijd besparen Op het juiste moment factureren Volledig overzicht over je administratie Netjes voldoen aan strenge regels 1. Tijd besparen met een goede administratie Ten eerste, de mogelijkheid om tijd te besparen met een goede administratie. Los van de zzp’ers met een administratiekantoor, vinden weinig zelfstandigen het leuk om hun financiële gegevens bij te houden en volgens de regels te administreren. Er gaat tijd en energie in zitten, die je niet kunt gebruiken om facturabele uren voor klanten te maken. De oplossing? Een goede administratie, bij voorkeur met een boekhoudprogramma. Je kunt daarmee veel tijd besparen. De potentiële winst zit in verschillende onderdelen: Automatisch KVK-gegevens importeren voor facturen Waarschuwingen voor verstreken betalingstermijnen Bonnetjes scannen en opnemen in de administratie Complete bankafschriften importeren Suggesties om betalingen en facturen te koppelen Automatisch de btw-aangifte doen Met de verschillende onderdelen bespaar je veel tijd op de administratie. Die goede administratie levert je dus kostbare tijd op, die je kunt gebruiken om verder te bouwen aan je eigen onderneming. Tijd die je kunt benutten om voor klanten aan de slag te gaan, zodat je resultaten verbeteren. En die extra facturen die je daardoor kunt versturen? Die kun je weer gemakkelijk aanmaken in het boekhoudprogramma, omdat je de goede administratie op orde hebt. 2. Op het juiste moment factureren Een goede administratie zorgt voor overzicht, daarover zometeen meer. Dat overzicht kun je namelijk op een aantal verschillende manieren gebruiken, bijvoorbeeld om op het juiste moment te factureren. Het ‘juiste moment’, waar hangt dat vanaf? Je kunt natuurlijk meteen factureren nadat je een opdracht afrondt, dat aan het eind van de maand doen of een bepaald aantal weken wachten nadat je een opdracht hebt opgeleverd. Nog slimmer is het echter om na te denken over het ideale moment waarop de kans op een snelle betaling zo groot mogelijk is. Van bedrijven weten we bijvoorbeeld dat ze in mei het vakantiegeld uitkeren en aan het eind van het jaar eindejaarsbonussen kunnen uitdelen. Dat zijn bepaald geen momenten met een ruime vrije cashflow, waardoor die momenten minder goed geschikt zijn om te factureren. Voor particulieren geldt dat die momenten in het jaar juist wel goed geschikt zijn. Probeer na te denken over het moment waarop de klant je factuur het meest gemakkelijk kan voldoen. Een goede administratie biedt je het overzicht om daar rekening mee te houden. Je hebt de rust en het overzicht om vooraf te bepalen wanneer je een factuur verstuurt. Met een zo groot mogelijke kans op een snelle betaling, waardoor jij meer middelen beschikbaar hebt om te investeren en je de resultaten verder kunt verbeteren. 3. Overzicht over verdiensten en kosten Nog even over dat overzicht, zoals aangegeven. Zzp’ers blijken in de praktijk het best te presteren in een situatie van rust en overzicht. Overzicht over de uitgaande facturen en te verwachten inkomsten, net als de daadwerkelijke verdiensten en kosten. Tenminste, over de ontvangsten en uitgaven. Niet zomaar een andere woordkeuze, want hier zit daadwerkelijk verschil tussen. Zorg er met een goede administratie voor dat je goed weet wat er binnen zou moeten komen (verdiensten) en wat er daadwerkelijk binnenkomt (ontvangsten). Op die manier heb je aan de andere kant ook overzicht nodig over de bedragen die je dient te betalen (kosten) en de bedragen die je daadwerkelijk betaald hebt (uitgaven). Overzicht zorgt voor rust, waardoor je de kans hebt goed in te zien wat er beschikbaar is om te investeren en uit welke werkzaamheden je de beste resultaten boekt. 4. Voldoen aan de regels van de Belastingdienst En, last, but not least: met een goede administratie voldoe je gemakkelijker aan de regels van de Belastingdienst. Voorkom boetes voor een te late aangifte van je omzetbelasting of inkomstenbelasting, waardoor je resultaten direct verbeteren. Voorkom stress over de aangiften die je dient te doen of de bedragen die daarvoor beschikbaar dienen te zijn. Met een goede administratie en goede verhouding met de Belastingdienst kun je je volledig concentreren op de opbouw van je eigen bedrijf. Zorg er als zzp’er met een goede administratie voor dat je de rust in je hoofd hebt om vrij te ondernemen. Zonder stress over verplichtingen aan de Belastingdienst, om de resultaten jaar na jaar te verbeteren en netjes de verschuldigde bedragen af te dragen.
zzp barometer
20-11-2018 07:30