Human touch als randvoorwaarde

De human touch als randvoorwaarde USG People leidde dit jaar vijftien eigen medewerkers op tot growth hacker, een unicum in de sector. Ze zijn inmiddels operationeel en met veel succes. Deze growth hackers houden zich bezig met kleine, gerichte marketingexperimenten, waarbij continu wordt geëxperimenteerd en bijgestuurd. Met behulp van data-analyses meten zij welke middelen en activiteiten nodig zijn voor het effectief werven van klanten en kandidaten en maken gebruik van social media, marketing automation, search advertising, lead scoring, lead nurturing, een scala aan nieuwe marketingbegrippen. Inzetten op digitalisering – growth hacking is voor ons een recent voorbeeld – hoort voor ondernemingen eigenlijk een vanzelfsprekendheid te zijn, anno 2018. Maar wat nog steeds aanzienlijk minder vanzelfsprekend blijkt in deze tijd, is het vasthouden aan je kernwaarden. Terwijl dát misschien wel de belangrijkste randvoorwaarde is om succesvol te zijn én blijven. Laat ik als voorbeeld een van de meeste fundamentele onderdelen van ons eigen DNA noemen, dat wat mij betreft onder alle omstandigheden hand in hand hoort te gaan met innovatie en digitalisering. Wij noemen het de human touch. Het betekent kort gezegd dat je in alles wat je doet de mens centraal stelt. Ga je bijvoorbeeld ingrijpend digitaliseren, denk dan eerst eens goed na wat de mogelijke impact op collega’s, kandidaten, werkgevers en partners gaat zijn en sla daarbij vooral de mogelijke negatieve effecten niet over. Je ziet de human touch ook duidelijk terug in de wijze waarop wij invulling geven aan ons motto Werk geeft waarde. In lijn met dat motto hamer ik er al enige tijd op dat werkgevers er goed aan doen flexmedewerkers een op maat gemaakte opleiding te bieden, zodat zij hun volledige potentie kunnen benutten. Er is in Nederland immers een enorm potentieel aan gemotiveerde krachten die direct en ‘on the job’ kunnen worden opgeleid of omgeschoold. Door te faciliteren in het volgen van – interne of externe – gerichte praktijkopleidingen kan snel worden voorzien in het grote tekort aan specifieke functietypes. Ook hier moet wat mij betreft de basis zijn dat per individu wordt gekeken naar persoonlijke behoeften. Hoe ziet een kandidaat zijn of haar toekomst? Wil iemand bijvoorbeeld radicaal van baan wisselen, zoals de hierboven genoemde growth hackers? Of willen mensen juist doorgroeien in hun huidige vak? Kort samengevat: digitaliseren is noodzakelijk, net als het structureel opleiden van mensen. Ik denk echter dat je beide zaken alleen succesvol kunt implementeren, als je de aanwezigheid van de human touch randvoorwaardelijk maakt. Anders gezegd: de mens moet een einddoel zijn en niet een middel. Wij zien elke dag weer dat het werkt. Adriaan Belonje, algemeen directeur Start People
flexnieuws
08-11-2018 09:19