Niemand betaalt jou genoeg om ziek te worden

Zo creëer je innerlijke rust Ik train en coach heel veel managers van diverse bedrijven. Dat zijn zowel zzp’ers als global management-teams van internationale bedrijven. Wat mij enorm opvalt is dat men over de gehele wereld ontzettend hard aan het werk is. Allemaal met een goede intentie, mooie drive en met de beste bedoelingen. Maar een werkdag van 8 uur is er niet meer bij. Men werkt gemiddeld 10 uur of meer per dag. En als het even tegenzit ook nog op zondagmiddag een extra uurtje de mail behandelen, ‘want dan heb ik het makkelijker op maandagochtend.’ En wat blijkt, het werk is nooit af! De norm is verschoven De norm is verschoven en men vindt het normaal dat dit gebeurt. De grens is langzaamaan steeds verder opgerekt. Ook klagen velen over diverse psychosomatische klachten zoals hoofdpijn, nek- en rugpijn, hoge bloeddruk, slecht slapen, etc. Omdat het werk nooit af is, gaat men nog harder werken. Men denkt nog steeds dat daar de oplossing zit. Ze vergeten in hun vrije tijd de leuke dingen te gaan doen, want dan zijn ze te moe. Niet meer naar de sportschool, niet of minder lang naar feestjes, geen simpele wandeling meer. De rek is er letterlijk en figuurlijk uit. De kans op mentale klachten als depressie, burn-out, oververmoeidheid en zelfs suïcidaal zijn liggen op de loer. Krankzinnigheid Doorgaan met dat wat je al heel lang doet is niet de oplossing. Dat heeft er namelijk al voor gezorgd dat het werk nog steeds niet klaar is en je de fysieke klachten hebt. De definitie van krankzinnigheid is constant hetzelfde doen en een andere uitkomst verwachten. Dus je moet wat anders doen om hieruit te stappen. Besef daarbij heel goed dat niemand jou genoeg betaalt om ziek te worden. Oplossingen Er zijn heel veel oplossingen mogelijk. Je moet alleen bereid zijn om echt uit je normale patroon te stappen. Je kunt natuurlijk direct stoppen met je baan en wat anders gaan doen. Voor verreweg de meeste mensen is dat zo ver uit hun comfortzone dat ze dit niet zullen doen. Geld, status, gezin, hypotheek, angst, niet weten wat dan wél, zijn allemaal begrijpelijke excuses die gebruikt worden. Wat dan wel? Een paar simpele stappen helpen je om meer innerlijke rust te creëren. Je kunt je fysiek sterker voelen en daardoor beter met de druk omgaan. We kennen ze allemaal, maar als de druk hoog is, doen we het te weinig. Zorg voor goed gevarieerd eten en drinken. Als de werkdruk hoog is, eet men de stress weg door meer suikers en veel koffie. Beweeg meer. Bijvoorbeeld door de lunch mee naar buiten te nemen in plaats van achter je bureau te eten. Neem de trap en ga na het avondeten een wandeling maken. Neem rust en herstel. Doe naast het werk iets leuks, ga op tijd naar bed, en werk gewoon 8 uur op een dag in plaats van 10. Mindset. Zie jij eerst alle problemen of de kansen en oplossingen? Glas halfvol of half leeg? Persoonlijk leiderschap Bovenstaande acties zijn direct uit te voeren en vrij simpel. Hieronder initiatieven die meer van jouw persoonlijk leiderschap vragen. Luister naar je lichaam. Het lichaam geeft aan dat je te ver gaat, en dat betekent dat je het anders moet aanpakken. Durf dus rust te nemen en ga op tijd naar huis. Het werk gaat door; ook als jij er niet meer bent. Neem eens de tijd om nu te bedenken wat jij écht wilt met je leven. Is dat doorgaan zoals het nu gaat? Stel je voor dat je dit voor de rest van je leven moet gaan doen? Hoe blij ben jij dan? Neem jezelf serieus en vraag jezelf af wat jij over 3 jaar bereikt wilt hebben met veel plezier en gemak. Neem vanaf nu 100% verantwoordelijkheid voor je eigen gedachten, overtuigingen, gevoelens en acties. Als je dat doet, neem je ook 100% verantwoordelijkheid voor het resultaat. Dat betekent dat jij vanaf nu stopt met anderen de schuld geven van hoe jij je voelt en wat jij denkt. Je leven zal drastisch veranderen als jij dit gaat toepassen. Je cirkel van invloed groeit enorm. Begin met het eind voor ogen. Voordat jij de dag gaat beginnen, zet je een mooie intentie hoe jij wilt dat de dag gaat verlopen. Zie voor je hoe rustig jij bent, hoe sterk je reageert en over alles goed nadenkt. Het heeft absoluut invloed op jouw gedrag tijdens de dag. Vertragen is een van de belangrijkste woorden die ik geleerd heb. Tijdens de werkdruk gaan de meeste mensen juist harder werken. Dat blijkt niet te werken. Door te vertragen krijg je een beter beeld over de situatie en stap je uit je reactiepatroon. Manieren om te vertragen zijn onder andere: o Haal eens diep adem. De meeste mensen halen bij stress kort en hoog adem. Door langzamer en dieper te ademen word je rustiger. o Stel de ander een open vraag. Dan moet de ander antwoorden en koop jij even tijd om eerst na te denken voordat je reageert. o Doe letterlijk een stap achteruit, vlak voordat je in actie wilt komen. Stel jezelf dan de vraag of je aan alles gedacht hebt. o Tel tot 10. Hoe simpel kan het zijn? o Neem letterlijk een (korte) time-out. Voordat je beslist neem je eerst een rustmoment. Koffie drinken, een lunch pakken, buiten wandelen, enzovoort. Er zijn nog veel meer manieren die werken. Kies er een die bij jou past en doe het, maar durf vooral totaal iets anders te gaan doen. Je lost het probleem niet op, op het niveau waar en hoe het ontstaan is.
zzp barometer
11-10-2018 07:00