Jij bent niet het belangrijkste in jouw bedrijf

Besteed meer aandacht aan jouw klant Weet je wie het allerbelangrijkste in je bedrijf is? Denk eens goed na. Nee, het is niet wie je denkt dat het is. Jij bent het niet zelf. Het belangrijkste is je (potentiële) klant en de aandacht die je hem of haar geeft. Dit is de kern. Dat lijkt zo logisch en toch is het dat niet. De kans is namelijk best groot dat je in de “wachtstand” staat. Herken je dat? Ben je nog liever met zaken achter de schermen bezig? Met een blinkende website, een duidelijk beeld van je aanbod en je belemmerende gedachten die je klein houden. Het draait niet om jou Ben ik wel goed genoeg? Zit er wel iemand op míj te wachten? Eigenlijk is dat best een beetje egoïstisch. Al die waardevolle kennis bij je te houden en niet te delen. Want… het gaat niet om jou! Investeer in je relaties Zonder aandacht is er geen volgende stap en kun je net zo goed tegen een muur praten. Het goede nieuws is: het is te leren. Realiseer je dat elke relatie een logische opbouw kent. Of het nu gaat om een privé-relatie of een relatie die zakelijk is. Relaties zijn net bankrekeningen: je kunt geld storten en je kunt er geld vanaf halen. Ervaringen in de plus Geld is feitelijk de ervaring. Met een leuke ervaring ga je plussen, een negatieve ervaring zet je in de min. Een van de geheimen van het ondernemerschap is dat je eigenlijk niet hoeft te verkopen. Het enige dat je hoeft te doen, is aandacht geven en storten op de emotionele bankrekening. Al honderden ondernemers heb ik dit principe uitgelegd, en met heel veel succes. Ik heb ze geleerd om heel gestructureerd te werken aan aandacht. Het draait namelijk niet om jou… Succesvolle groeten, Jolanda
zzp barometer
18-09-2018 07:00