‘Pas op met de bonus voor het aandragen van sollicitanten’

Moet je gemotiveerde medewerkers een bonus geven voor het aandragen van een goede sollicitant? Ze doen uit zichzelf al aan mond-op-mond-reclame, zegt de Vlaamse recruitment-expert Greet Van Hoye. Zij pleit voor de medewerker als ambassadeur, originele campagnes en meer chemie tussen HR en marketing.   Greet Van Hoye Greet Van Hoye is docent Personeels- en Organisatiemanagement aan de Universiteit Gent en co-auteur van het boek ‘De strijd om talent’ (2017). Haar specialisme is employer branding – het inzetten van een aantrekkelijk en onderscheidend werkgeversimago om getalenteerd personeel aan te trekken en te behouden. Van Hoye doet onder meer onderzoek naar het betrekken van eigen medewerkers bij de werving.  Welke vorm van recruitment zou u het meest aanspreken als u een nieuwe baan zocht? ‘ik heb liever dat iemand uit mijn netwerk me benadert dan een recruiter. Als een bekende van me denkt dat een vacature iets voor mij is, voel ik meer oprechte interesse. Bovendien heeft hij vaak betere informatie over de baan en de organisatie. ‘Uit onderzoek (Breaugh, 2013) blijkt ook dat werknemers liever praten met toekomstige collega’s of leidinggevenden dan met een recruiter. Ze vinden die persoon geloofwaardiger dan iemand die hen via LinkedIn of een vacaturesite heeft gevonden. Vandaar dat bedrijven eigen personeel steeds meer inzetten als ambassadeurs. De mensen die zij aandragen, blijken tevredener te zijn, beter te presteren en langer bij de organisatie te blijven.’ Hoe ziet u werving via eigen medewerkers voor u? ‘Je kunt op je website video’s plaatsen waarin medewerkers vertellen over hun werk. Testimonials of job reviews komen geloofwaardiger over dan zinnen als: ‘Wij bieden opleidingskansen’. Zeker wanneer medewerkers een genuanceerd beeld geven. Bijvoorbeeld door te vertellen dat het werk soms complex of routineus is. Dan zullen er misschien minder mensen solliciteren, maar je krijgt wel kandidaten die beter passen. Als werkgever moet je voorkomen dat nieuwelingen na een tijdje ontmoedigd raken. Dan vertrekken ze – of erger nog: ze gaan hun werk slechter doen.’ Helpt een bonus als medewerkers geschikte kandidaten aandragen? ‘Ik adviseer er voorzichtig mee te zijn, omdat een bonus niet altijd nodig is. Medewerkers die gemotiveerd zijn om hun werkgever aan te bevelen, hoeven er niet zo nodig geld voor. Als sollicitanten weten dat er een bonussysteem is, kan dat bovendien schadelijk zijn voor de reputatie van het bedrijf.’ Wij hebben voor ons onderzoek Belgische bedrijven benaderd die zijn uitverkoren tot Best Workplace. Helaas verzamelen zij nog nauwelijks gegevens over het effect van een cadeaubon of geldbedrag. Ik ken ook al bedrijven die de bonus weer hebben afgeschaft, omdat de impact uitbleef of na een tijdje weer afnam. Omdat de informatie vertrouwelijk is, kan ik geen namen noemen. ‘Ons onderzoek geeft verder aan dat ontevreden medewerkers hun familieleden of bekenden juist afraden te solliciteren. Dit betekent dat bedrijven meer moeten investeren in gelukkige collega’s. Dan zeggen medewerkers uit zichzelf: ‘Er komt een baan bij ons vrij. Echt iets voor jou.’ Raadt u aan de sociale media in te zetten voor recruitment? ‘Wij zijn bezig met een onderzoek naar het gebruik van LinkedIn en Facebook door bedrijven die werken aan hun employer branding. De voorlopige conclusie is dat werkzoekenden LinkedIn als een informatiever medium zien. Ze hebben liever niet dat bedrijven hen via Facebook benaderen. Dat medium gebruiken ze vooral nog privé. Een Facebook-pagina kan wel een algemeen beeld geven van de organisatie als werkgever. ‘De bedrijven die actief zijn op de sociale media geven ook aan dat de hoeveelheid relevante informatie telt. Wie LinkedIn en Facebook inzet, moet vaak updates plaatsen.’ Wat vindt u vernieuwend op het gebied van recruitment? ‘Originele campagnes die niet eens duur hoeven te zijn. Een ziekenhuis in Brussel heeft vorig jaar patiënten ingezet om personeel te werven. Zij vertelden in filmpjes hoe ze de sfeer vonden. Van thuiszorginstelling Wit-Gele Kruis rijden auto’s rond met de tekst: ‘Mijn collega’s zijn fantastisch’. In 2015 organiseerde de organisatie een drukbezochte ‘Nurse Party’ die veel publiciteit trok.’ Heeft u nog tips voor HR? ‘Ga meer samenwerken met marketing en communicatie. Van marketing kun je veel leren als je van employer branding een succes wilt maken. Communicatie houdt zich bezig met de sociale media. Ik merk dat HR daar nog te weinig bij betrokken is, terwijl sollicitanten daar vaak als eerste terechtkomen. ‘Supermarkt Lidl is op dit gebied goed bezig. Dit bedrijf heeft elk jaar duizenden sollicitanten van wie de grote meerderheid niet wordt aangenomen. Hoe krijgt Lidl het dan toch voor elkaar dat deze mensen klant blijven? Het antwoord is: door te zorgen dat sollicitanten zich goed behandeld voelen en tijdens het hele proces een beeld van de supermarkt krijgen dat overeenkomt met het imago.’ Ook lezen: Bol.com denkt mee: wel/niet solliciteren Het bericht ‘Pas op met de bonus voor het aandragen van sollicitanten’ verscheen eerst op XpertHR Actueel.
xperthr
10-09-2018 23:07