Bol.com denkt mee: wel/niet solliciteren?

Drie redenen waarom dit (n)iets voor jou is. Deze zin staat sinds deze zomer in alle vacatures van bol.com. De webwinkel mikt hiermee op sollicitanten die beter passen. Interview met Employer Branding Specialist Anouk Bosma over nieuwe vormen van recruitment. Bol.com staat bekend als de eerste online boekwinkel in Nederland die het dagelijkse leven van zijn klanten ‘makkelijker en leuker’ wil maken. Het bedrijf is in 1999 opgericht en telt bijna 1400  collega’s en 9 miljoen klanten in Nederland en België. De afdeling recruitment heeft twaalf vaste medewerkers – in piektijden aangevuld met externe krachten – en is onderdeel van HR. Anouk Bosma is Employer Branding Specialist. Op de Werken bij-site staat: ‘Waar wij ons bed voor uitkomen’. Welke reden spreekt u het meest aan? ‘Mijn favoriet is dat we elke dag beter willen worden. Ook op het gebied van recruitment zijn we voortdurend bezig met de volgende stap. Dat we net even anders durven te zijn, spreekt me ook  aan. Een voorbeeld hiervan is de banensite die we afgelopen juni hebben gelanceerd. Dat was niet alleen een project van HR. Honderden collega’s hebben eraan meegewerkt. ‘Voor elke expertise of vakgebied hebben we collega’s gevraagd waarom zij bij ons werken, wat hun functie of afdeling uniek maakt en wat zij belangrijk vinden bij bol.com. Daarmee hebben we de teksten specifieker gemaakt voor onze verschillende doelgroepen. Toen ik op onze interne Facebook-pagina vroeg wie de site wilde testen, kreeg ik wel zeventig reacties. Dat laat zien dat mensen betrokken zijn. ‘Er samen echt voor gaan’ staat ook in het rijtje redenen om je bed uit te komen.’ Waarom staat er nu drie redenen om wel of niet te solliciteren in de vacatures? ‘We zoeken collega’s met specialistische kennis, of ze nu data-analist of projectmanager logistiek zijn. Elke vacaturetekst moet daarop toegesneden zijn, maar ook uniformiteit uitstralen. Het moet meteen duidelijk zijn dat bol.com nieuwe collega’s zoekt. ‘De drie redenen om niet te solliciteren zijn met humor geschreven, maar ze hebben ook een zelfreflecterend effect. We proberen mensen aan het denken te zetten. Ons doel is niet dat we meer sollicitanten krijgen, maar dat ze beter bij ons passen. Dat scheelt tijd voor beide partijen. Bovendien is een sollicitant ook klant, dus willen we die persoon niet teleurstellen met een afwijzing.’ Werkt het? ‘Het is nog te vroeg om te zeggen dat de reacties kwalitatief beter zijn. We krijgen er wel al positieve mails en telefoontjes over van kandidaten. Ze waarderen het dat we ook inzicht geven in de minder leuke kanten van een baan.’ Wat is nog meer nieuw? ‘We hebben de pagina met verhalen van medewerkers uitgebreid met meer vakinhoud. In podcasts kun je nu interviews horen met collega’s over hun ervaringen of visie op bijvoorbeeld retail. Als een project in de media is geweest, zetten we ook de collega’s achter de schermen in het spotlight.’ ‘Bol.com is best een gecompliceerde organisatie met een eigen manier van werken. Op de site hebben we meer de ruimte genomen om te vertellen wie we zijn en waar we vandaan komen. Daar hoort ook humor bij, dus hebben we op verschillende plekken grapjes ingebouwd. Bezoek maar eens onze 404-pagina.’ Het zijn wel allemaal positieve verhalen. ‘Nu kan ik zeggen: we hebben alleen maar mooie verhalen. Maar dit is inderdaad iets waaraan we nog werken. Een kritische noot zou ook in de interviews passen. Al vraag je maar: waar ben je tegenaan gelopen? Zo zie je maar, we kunnen nog elke dag beter.’ Hoe vindt bol.com in deze tijd van schaarste nieuwe collega’s? ‘Vorig jaar stond in onze top-3 op de eerste plaats dat onze recruiters zelf kandidaten benaderen, bijvoorbeeld via LinkedIn. En we hebben goede ervaringen met referral recruitment: we stimuleren collega’s op mensen uit hun  netwerk aan te dragen. Komt die persoon door zijn proeftijd heen, dan krijgt de medewerker een beloning. Aan referral recruitment willen we nog meer aandacht besteden.’ Heeft de webwinkel ook sociale media-ambassadeurs? ‘Officieel niet, maar we zijn blij met collega’s die actief posten. We delen intern veel informatie over Bol.com, maar we gaan ervan uit dat medewerkers zelf wel aanvoelen wat ze op de sociale media kunnen delen. ’ Heeft u nog tips voor HR? ‘HR heeft de neiging een organisatie zo mooi mogelijk te presenteren. Dat is begrijpelijk, maar iets te traditioneel gedacht. Vijf jaar geleden kon dat nog, maar nu zijn kandidaten kritischer geworden. Het is zonde als ze na korte tijd weer vertrekken. Je kunt beter een realistisch beeld geven. ‘Wij hebben de ervaring dat het goed werkt als je de hele organisatie bij de werving betrekt. Als wij software engineers zoeken, gaan we niet alleen praten met de manager van een team. We vragen de software engineers zelf wat we in de tekst moeten zetten. Mijn tweede tip is dus: zet je collega’s in om de juiste mensen aan je te binden.’ Het bericht Bol.com denkt mee: wel/niet solliciteren? verscheen eerst op XpertHR Actueel.
xperthr
30-08-2018 12:10