Ghosting nu ook trend in recruitment

Ghosting is een fenomeen uit het datingcircuit. Een date neemt na een paar afspraken plotseling geen contact op meer. Voor de andere partij is niet duidelijk waarom het contact verbroken wordt. Deze trend is nu ook zichtbaar in recruitment, zo blijkt uit een onderzoek van Fintrex onder 5.643 sollicitaties. 1 op 20 Werkzoekenden hebben steeds meer keuze in werkgevers. Daardoor komt het voor dat sollicitanten na een initieel contact met het bedrijf niets meer van zich laten horen. In het onderzoek was in 5,6% van de sollicitaties sprake van ghosting; in 2017 was dat nog 2,9%. Gesprek vermijden “Sollicitanten vinden het soms lastig om de recruiter te vertellen waarom zij niet voor de baan kiezen en gaan daarom het gesprek uit de weg,” aldus Joep Dijkstravan Fintrex. “Recruiters weten daardoor niet wat de reden is om voor een andere werkgever te kiezen.” En dat is zonde, volgens Dijkstra. “Zo kan een sollicitant het werk hier inhoudelijk leuker vinden, maar kiezen voor een andere werkgever omdat daar bijvoorbeeld de werktijden aantrekkelijker zijn. Door te praten met de potentiële nieuwe werkgever kan er samen gekeken worden naar de mogelijkheden. Daarnaast maakt ghosting het voor de sollicitant lastig om in de toekomst nogmaals bij het bedrijf te solliciteren.” Imagoschade Bij sommige bedrijven komt ghosting ook omgekeerd voor en krijgen sollicitanten niets meer te horen na een sollicitatie of er volgt wel een bericht, maar hierin is de reden van afwijzen vaag. “Sollicitanten hebben behoefte aan zoveel mogelijk duidelijkheid waarom ze zijn afgewezen. Een slechte sollicitatie-ervaring kan leiden tot het delen van deze informatie en de bijbehorende imagoschade. Daarom is het goed voor de reputatie van het merk om hier aandacht aan te besteden en sollicitanten altijd een duidelijke terugkoppeling te geven op de sollicitatie.” Bron: persbericht Fintrex, 27 augustus 2018
flexnieuws
28-08-2018 14:24