Zo maak je telefonisch een afspraak

Start met een goede openingszin Iedereen is druk en mensen hebben weinig tijd. Dat maakt het lastig om telefonisch afspraken te maken met mensen of bedrijven die je niet kent. Het verkopen van een afspraak Telefonisch afspraken maken bij bedrijven en organisaties die je niet kent, is koude acquisitie. Zij weten niet dat je gaat bellen en ze kennen jouw bedrijf (vaak) niet. Afspraken maken is een deel van het verkoopproces. Je ‘verkoopt’ namelijk de afspraak. 
Hoe minder productkennis je deelt, hoe makkelijker je een afspraak kunt scoren! Denk hierbij aan telemarketingbureaus, die worden ingezet voor het maken van afspraken. Veel ondernemers geven tijdens het eerste telefonische contact te veel informatie, waardoor het lastig wordt om een afspraak te maken. Men weet immers al wie je bent en wat je doet. Voorbereiding is het halve werk Besef dat bedrijven en organisaties regelmatig worden gebeld. Zorg er daarom voor dat jouw telefoongesprek onderscheidend is. Dit vereist een goede voorbereiding. Zorg dat je vooraf hebt onderzocht wie je belt, welke functie die persoon heeft, informatie over het bedrijf en hun klanten en eventueel of je via social media dezelfde personen kent. Eerst je huiswerk doen voordat je gaat bellen. Kennis over je eigen bedrijf en over jouw product of dienst is ook belangrijk. Als je kort en bondig kunt vertellen wat jij doet, dan komt dit professioneel over. 
Verder is het ook handig als je op de hoogte bent van wat de concurrentie doet, zodat je niet voor verassingen komt te staan. De poortwachter Veel bedrijven hebben een telefonist(e), receptionist(e) of secretaresse die de eerste screening doet van de binnenkomende telefoontjes. Behandel deze persoon met veel respect! Hij/zij is een van de belangrijkste personen binnen het bedrijf of de organisatie. De uitdaging van telefonisch afspraken maken is om langs de poortwachter te komen en, nog mooier, dat hij/zij je helpt. Dit doe je door deze persoon in ieder geval een deel van je verhaal te vertellen. De openingszin Onderscheidend afspraken maken begint met het kiezen van een goede openingszin. De openingszin moet interesse en aandacht opwekken. De eerste indruk blijft hangen. Zorg dat je vrolijk, vriendelijk en zelfverzekerd overkomt. Tijdens het telefoongesprek trechter je naar de afspraak. Je doel is immers om telefonisch een afspraak te maken. Noem het woord ‘vrijblijvend’ in je gesprek, zodat mensen zich niet ‘verplicht’ voelen. Maar het belangrijkste in het telefoongesprek is luisteren. Als je goed luistert, dan kun je hier later je voordeel mee doen. Oefening baart kunst Telefonisch afspraken maken is een kwestie van oefenen. Hoe meer gesprekken je voert, hoe beter je weet wat wèl en niet werkt. Leg de lat voor jezelf niet te hoog. Mensen mogen ook ‘nee’ zeggen.
 En dan nog het allerbelangrijkste….Smile before you dial! ? Mensen voelen een glimlach namelijk door de telefoon.
zzp barometer
10-08-2018 07:00