Via klanten naar de toekomst kijken

Via klanten naar de toekomst kijken ‘Niets is zo moeilijk als voorspellen, zeker als het om de toekomst gaat.’ Een geweldige uitspraak die afhankelijk van de schrijver of spreker die hem aanhaalt, steeds aan iemand anders wordt toegeschreven. Heel veel mensen zouden dit hebben gezegd. Van Yogi Berra (een iconische honkballer uit de eerste helft van de vorige eeuw) tot Michael Porter (Professor in Economie aan de Universiteit van Harvard, gespecialiseerd in concurrentiestrategie). Of was het toch iemand anders? Maakt ook niet uit. De essentie klopt. We weten niet wat de toekomst ons brengt. Zelfs de mensen die het kunnen weten, weten het niet. Dat technologie onze wereld ingrijpend verandert, weten we wel zeker. Veranderingen gaan snel, maar het kan ook wat worden overdreven, zo van: omdat we het niet weten kunnen we maar beter van het ergste uitgaan. Nog steeds kan je geen krant openslaan of de robots komen en de algoritmen nemen ons werk over. Daarbij wordt nog vaak het fameuze rapport van de Oxford onderzoekers Osborne en Frey uit 2013 aangehaald: 47% van alle banen zou binnen afzienbare tijd verdwijnen. Inmiddels zijn deze voorspellingen door meerdere partijen (inclusief een van de twee oorspronkelijke auteurs) herroepen. Niet 47 maar ‘slechts’ 14% van de huidige banen in de westerse wereld loopt het risico te verdwijnen door automatisering en robotisering aldus een van de laatste rapporten van de OESO Evengoed is dat geen reden om achterover te leunen en te denken dat het wel meevalt. De techniek schrijdt voort en de impact van de techniek op de wereld van werk, onze wereld, is enorm. Of het nu 47 of 14 procent van al het werk treft. Je zal er maar door geraakt worden. Volgens een recent rapport van de ING over platformisering en de uitzendbranche moeten bestaande uitzenders beducht zijn voor platforms à la Uber en Deliveroo. Automatisering, slimme algoritmen en platforms nemen de rol van uitzendbureaus over. Het is denkbaar dat 70% van de bestaande traditionele uitzendbureaus in enkele jaren verdwenen zal zijn, concludeert het rapport. Achteroverleunen is er niet bij als je als uitzendbureau relevant wilt blijven. Geen wonder dat er stevig wordt geïnvesteerd in nieuwe technologie, nieuwe platforms, algoritmen voor search, mobile first toepassingen, selfservice omgevingen, artificial intelligence en machine learning. Allemaal om nog sneller en beter kandidaten en klanten te helpen. Hele dienstenmodellen worden in de sector herontworpen of opnieuw uitgevonden. Alles voor de klant. Klantgerichtheid is de grote kracht van onze sector, maar misschien schuilt daarin ook een gevaar. Traditioneel zijn wij enorm gericht op de klant en de markt die wij willen bedienen en adviseren. Daarbij helpen wij onze klanten om, al dan niet met allerlei nieuwe technologie, een antwoord te vinden op de ingrijpende veranderingen van deze tijd. Voortdurend wijzen wij hen op de risico’s (en kansen) van een door technologie veranderende wereld. De nieuwe technologie en de impact daarvan lijken we vooral te vertalen in nieuwe producten en diensten. Ons antwoord op die verandering. Maar passen we naast onze producten en diensten ook onze eigen organisaties aan? Worden de mensen die bij ons het verschil moeten maken voor kandidaat, uitzendkracht en klant zelf wel meegenomen in de nieuwe wereld? Worden zij wel voorbereid op een functie die ongetwijfeld zal veranderen? Is de eigen organisatie klaar voor de impact die de voortschrijdende technologie gaat hebben? Passen nieuwe modellen wel op oude structuren? Zijn we zelf wel ingericht om veranderingen op te vangen? Met een sterk naar buiten gerichte blik lopen we het risico dat we vergeten dat de veranderingen, die we voor anderen signaleren en waar we zo druk mee zijn, ook gelden voor de eigen organisatie en onze eigen medewerkers. Een naar buiten gerichte blik is goed. Een op de toekomst gerichte blik nog beter. Maar als je te ver vooruit kijkt, kon je wel eens missen wat er zich voor je neus afspeelt. Klantgericht is mooi. Zolang je die blik op de klant ook maar gebruikt om naar jezelf te blijven kijken. Steven Gudde Directeur Bidmanagement en Business Development bij Olympia Uitzendbureau
flexnieuws
27-06-2018 09:58