6 tips voor het aantrekken van geschikt personeel

De arbeidsmarkt trekt aan en verschillende kandidaten zijn op zoek naar een plek in uw organisatie. Toch is het niet makkelijk om dat plekje met de juiste kandidaat te vullen. Recruitmentexpert Gusta Timmermans helpt professionals met praktische vragen voor een succesvol selectiegesprek. Deze tips dragen bij aan het aantrekken van geschikt personeel. Gusta Timmermans, voorzitter van Recruiters United, schreef met ‘199 vragen voor een moeiteloos sollicitatiegesprek’ een leidraad voor managers en HR. Hiermee hoopt zij het werving- en selectieproces te vergemakkelijken. Succes en mislukking Gusta Timmermans Uit haar ervaring blijkt dat bedrijven die de beste mensen aannemen en behouden, bedrijven zijn die aantrekkelijke banen hebben en dat tijdens het vacatureproces ook weten over te brengen. Volgens Timmermans vergeten veel HR-teams die laatste stap: ‘Als werkgever heb je mogelijk een aanlokkelijke organisatiecultuur en de perfecte banen, maar als de sollicitant dat tijdens een selectieproces niet meekrijgt, maakt u geen kans.’ Daarentegen maken veel werkgevers dezelfde fout door voornamelijk aan de wensen van de organisatie te denken. ‘Het is zeker belangrijk om te denken aan welke eisen de ideale kandidaat moet voldoen, maar het is belangrijker om te bedenken wat de ideale kandidaat precies verwacht van het werk en het bedrijf.’ Wat werkt wel? 1. Begin met luchtige vragen Door de kandidaat eerst op zijn gemak te stellen, is het verstandig om altijd met luchtige vragen te beginnen. Denk daarbij aan hoe iemand bij het besluit is gekomen om met uw organisatie in gesprek te gaan en waarom diegene weg wilt bij zijn huidige werkgever. 2. Stel starters andere vragen Vraag bij mensen die nieuw zijn op de arbeidsmarkt wat zij verwachting van hun eerste baan. Zo ziet u meteen of de organisatie en het werk aan die verwachting kan voldoen. Ook is het handig om te weten wat de kandidaat denkt te kunnen bijdragen aan het bedrijf. Dit geldt vooral voor medewerkers die voor een bepaalde periode in dienst treden. 3. Stel altijd persoonlijke vragen Deze ronde gaat verder dan de vraag of iemand zichzelf wilt omschrijven. Leg scenario’s voor en stel vragen als: ‘Als ik je laatste manager zou bellen, wat zou hij dan over je zeggen? en welke eigenschap komt altijd terug in een functioneringsgesprek?’ 4. Vraag naar kennis en vaardigheden Om erachter te komen wat iemand nodig heeft in zijn functie, is het van belang om naar kennis en vaardigheden te vragen: welke relevante ervaring heeft de kandidaat die aansluit bij deze functie? Welke studies zijn afgerond? Waar is de sollicitant trots op wat zijn cv betreft en waarom? 5. Stel competentievragen Bij dit aspect is het volgens Timmermans het makkelijkst om de STARR-methode te gebruiken, waarbij de sollicitant vertelt wat zijn afwegingen zijn bij het nemen van een besluit. Gebruik vooral situaties die binnen uw organisatie voorkomen, zodat u een beter beeld kunt schetsen. 6. Eindig met afrondende vragen De laatste fase van het sollicitatiegesprek is om overige praktische informatie te krijgen: wanneer is de sollicitant beschikbaar, wat zijn de huidige secundaire arbeidsvoorwaarden en zijn er nog vragen voor de organisatie? HR Journaal over recruitmentRecruitmentexpert Gusta Timmermans geeft extra tips en tricks tijdens het HR Journaal op 17 mei. Schrijf je hier in! Het bericht 6 tips voor het aantrekken van geschikt personeel verscheen eerst op XpertHR Actueel.
xperthr
01-05-2018 17:17