‘Een verzuimconsulent loont in het onderwijs’

Voor zeven Friese scholen voor voortgezet onderwijs begeleidt Frouke Hutten medewerkers die ziek zijn, loopbaanvragen hebben of werkloos zijn.  Haar verzuimaanpak heeft effect: medewerkers voelen zich gesteund en de scholen besparen kosten. Na anderhalf jaar heeft 80 procent van de boventallige werknemers een nieuwe baan. Verzuimbeleid staat hoog op de agenda van de Pompeblêd Scholengroep in Friesland. De organisatie doet de re-integratie, loopbaanbegeleiding en inkoop voor een zevental scholen voor openbaar voortgezet onderwijs in Drachten en omgeving. In 2013 is HR-medewerkster Frouke Hutten zich gaan specialiseren in de begeleiding van langdurig zieke of werkloze medewerkers. Na een proef met twee scholen werkt zij voor alle aangesloten scholen met in totaal circa 2000 medewerkers. Bent u de enige re-integratieconsulent in het voortgezet onderwijs? Frouke Hutten ‘Dat durf ik niet hardop te zeggen, maar ik ben nog niemand tegengekomen die hetzelfde werk doet in deze sector. Op bijeenkomsten ben ik altijd de enige. De meeste scholen huren een extern bureau in, maar dat is relatief veel duurder. ‘Omdat ik voor zeven scholen werk, kunnen zij de kosten delen. Dat is een groot pluspunt. Mede door de teruglopende leerlingenaantallen is de financiering wel een discussiepunt. Maar langdurig verzuim of boventalligheid kan enorm in de papieren lopen. Het onderwijs is mede-risicodrager, dus moet het 25 procent van de ww betalen. Als een 55-jarige docent vijftien jaar in dienst is geweest, heeft hij recht op ww tot zijn pensioen. Dat is al gauw anderhalve ton.’ ‘Het kostenaspect was niet de hoofdreden om me te richten op verzuim. Ik wilde medewerkers die thuis zitten helpen met het zoeken naar oplossingen. Dat is heel dankbaar werk. Een docent die zwaar depressief was en zijn huis niet meer uit durfde, zei aan het eind van het traject dat ik hem zijn leven heb teruggegeven. Hij werkt nu in de zorg.’ Waren alle scholen meteen overtuigd van uw nut? ‘We zijn vrijblijvend begonnen, maar al snel bleek dat medewerkers blij zijn met extra aandacht. Ze hebben het gevoel dat ze er alleen voor staan als ze ziek of ontslagen zijn. Als iemand een arbeidsconflict heeft, kunnen we kijken of hij het werkritme bij een andere school van het Pompeblêd kan oppakken. Als lesgeven te zwaar is, zoeken we naar een baan als onderwijsassistent, leerlingbegeleider, roostermaker of een functie buiten het onderwijs. Omscholing komt dan vaak voor.’ Waar komen docenten terecht? ‘Vaak kiezen ze voor coaching, leidinggeven, de politiek of bestuurlijk werk. Maar er zijn ook docenten die ontdekken dat ze liever bij een zorgboerderij willen werken of hovenier willen worden. Ik heb een leraar begeleid die nu vrachtwagenchauffeur is. Hij had zijn havo- en hbo-opleiding gedaan met het idee: hoe hoger, hoe beter. Na tien jaar komt hij erachter dat hij niet gelukkig werd voor de klas. Dat zie je steeds meer.’ Heeft uw werk aantoonbaar effect? ‘Ja, van de medewerkers in de ww krijgt 80 procent binnen anderhalf jaar een nieuwe baan. Sommigen moeten daar eerst voor omscholen, anderen hebben tijd nodig om te herstellen van een burn-out. Maar we besparen daar honderdduizenden euro’s mee. ‘In het eerste jaar kreeg ik medewerkers die al drie jaar werkloos thuis zaten. Het was lastig om die groep weer terug te krijgen in het arbeidsproces. Nu kom ik meteen in beeld zodra ze boventallig worden. En ik blijf ze volgen tot ze werk hebben. Daarbij push ik ze niet in een bepaalde richting om snel succes te boeken. Ik ga liever samen op zoek naar een functie die bij de persoon past.’ Besteedt u ook aandacht aan verzuimpreventie? ”Daar zou ik meer mee willen doen, maar dat kost geld. De zeven schoolbesturen moeten daar dan wel akkoord mee gaan. Ik ben ervan overtuigd dat het effect heeft als je al contact hebt voordat een medewerker in een negatieve spiraal terechtkomt. Daarom begin ik op één school met het project ‘Duurzaam leven en werken’. Wat zijn uw tips voor HR-adviseurs? ‘Oriënteer je op het aanstellen van een re-integratieconsulent of een loopbaanadviseur, al is het maar voor één dag in de week. Het levert enorm veel op, zowel voor de organisatie als voor de medewerkers. Veel docenten denken na over de vraag of ze wel voor de klas willen staan. Soms blijken ze geschikter te zijn voor een ander beroep. Maar er zijn ook leerkrachten die erachter komen dat ze wel degelijk op de goede plek zitten. Daar heb je met twee, drie gesprekken al veel mee gewonnen.’ Het bericht ‘Een verzuimconsulent loont in het onderwijs’ verscheen eerst op XpertHR Actueel.
xperthr
20-04-2018 08:49