Randstad introduceert Randstad Zorg Vakschool

Randstad introduceert een nieuw opleidingstraject dat het voor zorginstellingen laagdrempeliger en aantrekkelijker maakt om leerlingen aan te nemen. De praktijk leert dat zorginstellingen vaak onvoldoende middelen hebben om leerlingen te begeleiden. In het nieuwe opleidingstraject wordt een groep ervaren verzorgenden en verpleegkundigen opgeleid tot praktijkbegeleider, om vervolgens in die functie direct bij zorginstellingen aan de slag te kunnen. Het is een van de zes nieuwe initiatieven van Randstad Zorg Vakschool die op verschillende niveaus beweging moeten brengen in zorg(arbeids)markt. Volgens Randstad ligt een belangrijk deel van de oplossing van het personeelstekort in de zorg in het beschikbaar stellen van meer leerwerkplekken. Het nieuwe opleidingstraject draagt bij aan dat doel. Het Kabinet kondigt maatregelen aan die het personeelstekort in de komende vier jaar weg moeten werken. Lenneke Dijkhuis, directeur Randstad Zorg: “Een mooie ambitie waarbij investeren in opleiding en omscholing belangrijk is. Maar, het betekent ook dat er meer leerwerkplekken beschikbaar moeten komen om die (om)scholing beter mogelijk maken. Uit ervaring weten we dat zorginstellingen vaak drempels ervaren om leerlingen aan te nemen. De noodzaak wordt erkend en de wil is er, maar vaak zijn er onvoldoende middelen om leerlingen on-the-job te begeleiden.” Om die drempels weg te nemen start Randstad Zorg in september dit speciale opleidingstraject. Na afronding van hun opleiding kunnen de nieuwe praktijkbegeleiders via Randstad direct aan het werk bij een zorginstelling. Het initiatief wordt positief ontvangen door zorginstellingen. Tanja Ineke, bestuurder van Libertas Leiden: “Opleiden levert een belangrijke bijdrage aan het oplossen van personeelskrapte, nu en in de toekomst. Dit betekent naast het creëren van extra opleidingsplaatsen dat ook de begeleiding rondom leerlingen goed geregeld moet zijn. Met dit traject kunnen wij nu het aantal leerwerkplekken uitbreiden.” Regionale samenwerking leerwerkplekken Ook op regionaal niveau zet Randstad zich in op verbetering van omscholingsmogelijkheden en leerwerkplekken. Een recent voorbeeld is de succesvolle samenwerking met Zorggroep Tangenborgh. Hierbij worden twaalf zij-instromers met passie voor de zorg, maar zonder relevante werkervaring of diploma, in een verkort opleidingstraject van vijftien maanden opgeleid tot Verzorgende IG. Leerling Monique Timmer was hiervoor werkzaam in de bankensector en werkt nu drie dagen per week als leerling-verzorgende IG bij de Tangenborgh in Drenthe. De rest van de week gaat ze naar school. Timmer: “Er komt zoveel meer bij kijken dan je denkt. Je bent bezig met medicatie, verwisselt katheters, voert gesprekken met familie, bent de hele dag aan het lopen. Tegelijkertijd krijg je er zo veel dankbaarheid voor terug. Door de leer/werkverdeling leer ik naast de theorie op school ook zoveel van klasgenoten en collega’s tegelijk.” Op korte termijn worden in andere regio’s nog eens drie vergelijkbare projecten gestart, onder andere met Libertas Leiden. Gebruik maken van aanwezige potentie Dijkhuis: “Deze nieuwe initiatieven zijn een belangrijke stap op weg naar het oplossen van het personeelstekort in de zorg. Minstens zo belangrijk is het kritisch blijven kijken naar de potentie van de huidige arbeidspopulatie. Daarbij is een optimale aansluiting van werknemers en hun werk een belangrijk aspect. Het is juist de goede balans van factoren als werkzekerheid, flexibiliteit en zwaarte van het werk die zorgt voor enerzijds meer werkplezier en anderzijds duurzame inzetbaarheid van medewerkers.” Bron: Randstad, 28 maart 2018
flexnieuws
28-03-2018 10:51