Trends in Klantcontact 2018

Trends in klantcontact-banen komen allemaal voort uit het tekort aan kwalitatief sterke mensen, meldt Fintrex. In januari 2018 zakte het aantal werkelozen naar 395.000, 4,2% van de Nederlandse beroepsbevolking, aldus het CBS. Alleen in 2017 kwamen er al 218.000 nieuwe banen bij. Dit banenaantal zal alleen nog maar verder blijven groeien. Zo verwacht de Rabobank in de sector Informatie & Communicatie een groei van 5,1% ten opzichte van 4,5% vorig jaar. Nu het werkloosheidspercentage onder de vijf procent is gezakt, merk je dat de medewerkers het steeds meer voor het zeggen krijgen. Whitepaper over trends in klantcontact Met de verandering van een werkgevers- naar een werknemersmarkt, veranderen er veel andere zaken mee. In de bijgevoegde whitepaper staan de 16 belangrijkste trends in klantcontact voor dit jaar. De meeste van deze trends in klantcontact komen allemaal uit één ding voort: het tekort aan kwalitatief sterke mensen. Deze trend zal ook niet snel stoppen want de vergrijzing zet immers door. Ook studeren er in Nederland minder mensen af, doordat de groep jongeren kleiner wordt. De toestroom van werkend potentieel is dus niet zo groot. Daarnaast wordt de uitstroom van mensen boven de 65 jaar steeds groter en stoppen mensen eerder met werken vanwege de toegenomen welvaart. Zeker werkgevers in het klantcontact hebben het lastig, omdat je veel mensen nodig hebt, er relatief veel verloop is en medewerkers veel keuze hebben in werkgevers. Daarnaast zijn het vaak ook de minder goed betaalde banen. De verwachting is dat halverwege 2018 de werkloosheid verder afneemt, waardoor het erg lastig gaat worden om genoeg kwalitatief sterke mensen te vinden tijdens het Eindejaarswerk, de piekperiode waarin zorgverzekeraars het aantal medewerkers op hun klantcontact afdelingen flink opschalen. Het tekort aan goede arbeidskrachten zorgt er niet automatisch voor dat iedereen gemakkelijk aan een baan komt. In sommige beroepen is er nog altijd sprake van veel concurrentie. Functies als receptionist, administratief medewerker en kantoorassistent zijn erg populair. Het is echter niet ondenkbaar dat deze mensen een overstap naar klantcontact gaan maken. Het is dan ook erg belangrijk om ook deze groep in een vroeg stadium te interesseren voor een overstap. Bron: Fintrex, 27 februari 2018
flexnieuws
27-02-2018 11:23