Attentie: zo goedkoop is het nog nooit geweest

Gebruik social media om publiek te bereiken In dit artikel zullen we je laten zien wat de nieuwe mogelijkheden zijn om meer zichtbaarheid te creëren voor jouw bedrijf, voor een veel lagere prijs. De oude kanalen maken plaats voor moderne kanalen, die gemakkelijk voor veel bekendheid kunnen zorgen. Wat we weten als ondernemers, zeker de gevestigde ondernemers, is dat je op een aantal media-distributiekanalen je marketing kunt doen. Dat je daar jouw boodschap kunt verkondigen en jouw potentiële klant kunt laten weten dat jij er bent om ze te helpen met hun probleem of pijnpunt. Die kanalen zijn op dit moment aan het veranderen. Traditionele kanalen De traditionele kanalen zijn/waren altijd: – Televisie – Radio – Krant/tijdschriften – Netwerk Wat we zien, is dat die distributiekanalen veel te veel geld kosten ten opzichte van wat je er concreet voor terugkrijgt. Voor heel grote merken is het natuurlijk wel interessant met betrekking tot hun “brand awareness”. Voor ons, als de wat “kleinere” ondernemers, is het echter lastig om daar zoveel geld aan uit te geven, omdat we een hogere ROI nodig hebben op ons marketingbudget. Aangezien de meeste ondernemers niet zo’n groot budget hebben voor marketing, is het rendement dus van groot belang. Onmeetbaar rendement Daarnaast is het rendement eigenlijk helemaal niet meetbaar. Een distributiekanaal verkoopt jouw advertentieruimte en die benoemt het aantal kijkers of bezoekers die jouw advertentie mogelijk gaan zien. Hoe meet jij dat? En hoe weet je of mensen jou ook daadwerkelijk via deze advertentieruimte gevonden hebben? Dat is lastig te meten bij die traditionele mediakanalen. Je zou dan externe tools moeten inzetten, wat weer extra kosten met zich meebrengt en tijd kost. Je wilt snel kunnen schakelen en een dashboard hebben waar het gelijk zichtbaar is. Transitie Wat we zien op dit moment, is dat er een transitie plaatsvindt van: Televisie naar YouTube. Radio naar Podcast. Krant/tijdschriften naar Blogs. Deze transitie heeft al plaatsgevonden. Heel veel mensen denken dat ‘social media‘ iets is dat eraan zit te komen, of dat sociale media leuk zijn om erbij te hebben. Nou, we kunnen je vertellen: het is niet iets leuks voor erbij. Dit is het nieuwe medium. Dit zijn de nieuwe distributiekanalen geworden.Het is dus geen “nice to have”, het is er al en het gaat straks nog veel groter worden. Kijk maar naar grote tv shows of publieke figuren of bekende tv-mensen, die gaan allemaal over naar YouTube en Facebook live. Als je kijkt naar de Kardashians, Oprah Winfrey en nog veel meer grote namen, dan zie je dat ze allemaal te vinden zijn op die grote distributiekanalen. Wat is nu jouw kans? Jouw kans is nu dat jij voor een hele lage prijs heel veel mensen kunt bereiken. En dat jij deze mensen heel specifiek kunt “targetten”. Als je bijvoorbeeld kijkt op YouTube, Facebook, Instagram, Google, LinkedIn, dan kun je daar heel gericht adverteren en je kunt heel specifiek jouw doelgroep bereiken voor een hele lage prijs. Veel ondernemers maken geen gebruik van deze kans. Ze wachten totdat iedereen zegt: dit gaat het worden. Alleen: als je wacht tot iedereen zegt dat het werkt en dat dit het echt is, dan ben je eigenlijk te laat. Dan zal je zien dat de prijs enorm omhooggaat, waardoor je minder rendement gaat ervaren en meer risico moet gaan nemen. Dus pak nu deze kans, ga je verdiepen in adverteren op verschillende (nieuwe) mediakanalen. Als je je daarin gaat verdiepen, dan zal je merken dat je nu nog een voorsprong hebt op de rest. Het is nog niet te laat! Ondersteuning Wil je ondersteuning hierbij, laat het ons weten. Wij helpen ondernemers met het opzetten van deze hele strategie, het opzetten van campagnes, de advertenties, door middel van workshops bij ons op kantoor, online programma’s en ook in company maatwerk . Dit is geen geval van even simpel een advertentie maken en je behaalt succes. We zien te veel mensen voorbijkomen die teleurgesteld zijn als het niet werkt. Dit heeft alles te maken met het ontbreken van een strategie. Hoe ga je van A naar B, hoe ga je die mensen bereiken en hoe ga je dat stap voor stap inkleuren? Zorg in ieder geval dat je de kans pakt die er nu is; dat je attentie koopt voor een heel laag bedrag. Immers, als je het vergelijkt met het advertentiegeld dat mensen vroeger betaalden en als je nu met datzelfde geld ziet hoeveel mensen je kunt bereiken en hoeveel specifieker dat is geworden, dan liggen hier veel mogelijkheden. Bovendien is het ook nog eens meetbaar en veel gerichter. Aan de slag Je bent dus gek als je nu geen actie onderneemt. Kijk wat je budget is en ga er vandaag nog mee aan de slag! Eigenlijk hoeft het helemaal geen geld te kosten. Als jij jouw strategie helder hebt, daarbij jouw funnel gebouwd hebt waar mensen na de advertentie doorheen gaan en weet wat elke stap in je funnel waard is, dan kun je precies uitrekenen hoeveel je kunt besteden zonder dat het je geld gaat kosten. Dit komt omdat je het aan de achterkant weer terugverdient. Natuurlijk heb je een testbudget nodig om dingen uit te proberen en te kijken wat werkt. Maar als je eenmaal een winnaar hebt, dan kun je alles precies uitrekenen en loop je geen risico. Dus, waar je vandaag al mee kunt beginnen: – Maak een YouTubekanaal aan – Regel een Google-account – Zorg dat je een Business Facebook-account hebt met een bedrijfspagina en een besloten groep – Zorg dat je een Instagram-account hebt en uiteraard ook een LinkedIn-account Wij zijn er om jou te helpen, jouw business op te schalen en jouw omzet te verdubbelen, zodat jij meer impact kunt maken met jouw product of dienst. Wij wensen je heel veel succes.
zzp barometer
11-01-2018 07:00