Beter presteren? Geef medewerkers vertrouwen en verantwoordelijkheid

Geef medewerkers liever vertrouwen en verantwoordelijkheid zodat ze beter presteren. Dat zegt een ruime meerderheid van de HR professionals in reactie op een poll op XpertHR Actueel. 97 procent van de stemmers is het eens met de stelling ‘Geef medewerkers liever vertrouwen en verantwoordelijkheid zodat ze beter presteren’. Slechts 3 procent is het oneens. Niet beoordelingssysteem vervangen ‘Je kunt vertrouwen en verantwoordelijkheid alleen geven als mensen het aankunnen. Maar als dat kan, ben ik een groot voorstander van forward control in plaats van backward control. Juist voor HR is het een belangrijk onderwerp: wij helpen leidinggevenden om de juiste medewerkers aan te nemen, met de beste match voor de functie’, zegt Wim den Dekker is hoofd HR Benelux van Lloyd’s Register. Hij is niet van mening dat vertrouwen en verantwoordelijkheid een beoordelingssysteem kunnen vervangen. ‘Maar om mensen te motiveren kun je beter regelmatig je vertrouwen en waardering uitspreken, dan zeggen dat er over een half jaar weer een functioneringsgesprek is.’ Intrinsieke motivatie Arbeidsrechtjurist Edith van Schie vindt ook dat alleen vertrouwen en verantwoordelijkheid het beoordelingsgesprek niet kan vervangen. ‘Hoe naïef zou het zijn als iemand niet functioneert, en je hem er niet op aanspreekt omdat je ‘liever vanuit vertrouwen en verantwoordelijkheid wilt handelen’?’ Volgens Van Schie is het ook belangrijk om accentverschillen te leggen per medewerker. Van Schie: ‘Hoogopgeleiden zijn vaker intrinsiek gemotiveerd om bepaalde doelen te halen waardoor een beoordelingsgesprek eerder een formaliteit is. Terwijl het bij laagopgeleiden een heel goed instrument kan zijn om de vinger aan de pols te houden.’ Het bericht Beter presteren? Geef medewerkers vertrouwen en verantwoordelijkheid verscheen eerst op XpertHR Actueel.
xperthr
06-12-2017 09:35